Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Kampanjer

Efter utebliven Metro – Team Sportia stoppar kampanj

”Det är väldigt beklagligt att det sker just idag”, säger marknadschefen på Team Sportia, Niklas Tidstrand.

Foto: Montage

UPPDATERAD. Flera företag har gått miste om sina inplanerade annonser i Metro. Till följd av den uteblivna tidningen väljer Team Sportia att stoppa delar av sin kampanj. ”Vi hinner inte rikta om till nya mediekanaler så snabbt”, säger Niklas Tidstrand, marknadschef på Team Sportia Göteborgsgruppen.


Publicerad 2019-03-26 11:01

Ämnen i artikeln:

Scorett

Dela artikeln:

Det blev ingen Metro idag då bolaget inte betalat tryckeriet i tid. Som annonsör betalar man i vanlig ordning för en Metro-annons först efter att den har gått i tryck, vilket innebär att annonsörer inte påverkas ekonomiskt av situationen på så sätt att de inte behöva kräva tillbaka några pengar.

Värre är det dock för de inplanerade budskap och erbjudande som skulle ha nått konsumenterna idag. 

Team Sportia i Göteborg hade till idag köpt hela baksidan i Metro där man gick ut stort med att man har 50 procent på alla kläder i två butiker, ett ”ta tre betala för två”-erbjudande på skor och att det är premiär för en helt ny butik. 

LÄS ÄVEN: Mediebyråerna om Metro: ”Det är beklagligt” 

Niklas Tidstrand, marknadschef på Team Sportia Göteborgsgruppen beklagar att företagets annons uteblev just denna dag. 

– Det är väldigt beklagligt att det sker just idag då vi hade en hel baksida som skulle starta igång en av våra stora kampanjer. Samtidigt vill jag verkligen betona att vi har ett jättegott samarbete med Metro och vår kontakt har meddelat oss i så god tid som möjligt om läget.

Beskedet om att en tidning inte skulle tryckas nådde Niklas Tidstrand igår kväll och till följd av detta väljer Team Sportia att stoppa en av sina kampanjer, den där företaget skulle rea ut kläder för halva priset i två av butikerna. 

– Vi stoppar den delen av kampanjen eftersom vi inte hinner rikta om till nya mediekanaler så snabbt. 

Hur illa är det att just denna inbokade annons aldrig trycktes?

– Det är klart att det påverkar oss. Det är alltid bra att få ut inplanerade budskap och vår nya butik i Kongahälla är en jättestor sak. 

LÄS MER: ”Alltför många ansöker om rekonstruktion för sent” 

Har ni fått något mer besked från Metro om kommande annonsering?

– Vi har inte fått någon mer information sedan beskedet igår. 

Även Rusta hade en stor helsidesannons på baksidan av Metro inbokad i Stockholmstidningen där man också skulle göra reklam för en helt ny butik. 

– Vi hade förberett en kampanj som skulle gå ut i Metro både under tisdagen och onsdagen. Det är beklagligt att det här har inträffat, säger Cecilia Gärdestad, ansvarig för Corporate PR på Rusta till Dagens Media. 

Hur påverkar det här Rusta?

– Metro är en del av en mediemix för oss men självklart får det konsekvenser eftersom Metro är en viktig del av den mixen.

Vilka konsekvenser då?

– Vi ser över och planerar vidare för alternativa kanalval, men vi öppnar upp ett nytt varuhus imorgon så det är ont om tid.

Kan det här till och med få ekonomiska konsekvenser för er på så sätt att inte lika många kommer till det nya varuhuset och tar del av erbjudandena?

– Det här är en del av vårt medieval och strategi så vi har flera olika alternativ också, så vi kommer synas på olika sätt också men givetvis får det konsekvenser. 

Hur det blir med annonseringen imorgon har Rusta ännu inte fått besked om. 

Scorett är en annan annonsör som inte fått sina inbokade annonser i varken Stockholm, Göteborg eller Malmö tryckta. 

– Det är svårt att säga just nu hur det här påverkar oss, säger Adam Svensson, marknadschef på Scorett till Dagens Media och fortsätter:

– Men det är ju som för alla andra, tråkigt när en planerad annons eller kampanj blir utesluten. Sen vet jag inte hur stor påverkan det här har eftersom det bara är under ett tillfälle, vi har inget stående eller rullande schema hos Metro just nu. Men det är tråkigt att vi nu inte når ut till de 140 000 som var planerat. Vi har inget längre avtal med Metro, så det finns nog annonsörer som påverkas mer än oss på Scorett. 

Även SL skulle hade en inbokad annons i dagens uteblivna papperstidning. Men enligt Claes Keisu, pressansvarig på SL, har den uteblivna annonsen inte haft någon större påverkan.

– Eftersom vi enligt avtalet har rätt till två annonser i veckan så gör vi egentligen ingen ekonomisk förlust på just detta. 

Hur tror du att händelserna kommer påverka SL:s samarbete med Metro framöver?

– Nu vet vi ju inte om tidningen är indragen permanent eller inte. Men från vårt håll konstaterar vi att Metro har ekonomiska svårigheter just nu och följer utvecklingen. Jag vill inte spekulera framåt vad det här kan få för konsekvenser långsiktigt, säger Claes Keisu. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.