Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 21 januari 2014, 14:17
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51
Pr-bluffen Miss Skinny lyfte både Frisk & Fri och ätstörningsfrågan mer än någon vågat hoppas.
Den uppmärksammade, och utskällda, fejkbutiken Miss Skinny blev en stor framgång för Frisk & Fri, riksorganisationen för ätstörningar.
Föreningen har utvärderat kampanjen och konstaterar att den redaktionella uppmärksamheten sammanlagt hade en räckvidd på 8 miljoner personer.
Efter kampanjen har föreningen sett en stor tillströmning av nya medlemmar.
Ökningstakten fördubblades jämfört med året tidigare, säger Hanna Kihlander, pressansvarig på Frisk & Fri, till Dagens Media.
– Många anhöriga och drabbade har hittat oss tack vare kampanjen, men vi har även fått många stödmedlemmar som inte själva är drabbade men som vill vara med och stötta oss i vårt arbete.
Miss Skinny-kampanjen, som gjordes tillsammans med Shout, har också gett Frisk & Fri en starkare position i debatten kring ätstörningar och skönhetsideal.
– Som förening tas vi på större allvar och blir oftare tillfrågade att delta i debatten. Tidigare fick vi oftare själva höra av oss, säger Hanna Kihlander.
Hon tror även att Miss Skinny-kampanjen har bidragit till ökad uppmärksamhet kring problematiken med ätstörningar.
– Frågan diskuteras mer och får plats i medierna på ett annat sätt än tidigare.
Kristin Djerf