Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Efter kritiken – Rädda Barnen ger lektioner i barnfattigdom

Publicerad: 7 Februari 2013, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:56

Rädda Barnen lanserar den nya kampanjen ”Fattigskolan”. Där får barn själva berätta om hur det är att växa upp i fattigdom.


Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

På hemsidan för Rädda barnens nya kampanj Fattigskolan finns videoklipp på barn som berättar om hur det är att växa upp under fattiga förhållanden. De ger också tips på vad man ska tänka på som fattig. Ett av barnen tycker exempelvis att man ska välja bort julklappar.

– Syftet är att visa på ett verkligt och utbrett problem i Sverige, och att få politiker och beslutsfattare att ta åtgärder mot barnfattigdomen. Vi vill också stimulera en diskussion om vad det innebär för barn att leva i ekonomisk utsatthet, säger Jesper Nilsson, kommunikationschef på Rädda barnen.

Barnfattigdom är ett ämne som debatterats flitigt nyligen efter "Uppdrag gransknings" påstående att Rädda barnen överdrivit fattigdomens utbredning i Sverige.

– "Uppdrag granskning" har tittat på hur vi uttryckte oss i en kampanjfilm från 2011. Det var lite för överdriven retorik och budskap i den, så vi lade ner kampanjen i förtid.

I den nya kampanjen har Rädda barnen sökt upp ekonomiskt utsatta barn som får återge sina berättelser. Barnen i de korta filmerna är skådespelare som använts för att skydda de riktiga barnens identitet.

– Berättelserna riktar sig till oss vuxna. Det är barnen som är lärare, säger Jesper Nilsson.

Sebastian Parkkila


Ämnen i artikeln:

Rädda Barnen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev