Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Efter krisen – nu ska Arlabönderna synas

Publicerad: 15 April 2016, 12:38
Uppdaterad: 15 April 2016, 12:46

Arla blickar framåt och gör en dokumentär reklamfilmsserie om Arlaböndernas vardag.


Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDO

Upprörda bönder, rättstvister och en massiv mediebevakning. Dagens Media har vid flera tillfällen berättat om kritiken mot Arla, bland annat efter ”Uppdrag Gransknings” program om mejerijätten.

Arla har valt att gå till motangrepp men i en intervju med Dagens Media tidigare i år berättade kommunikationschefen Gunnar Gidefeldt att varumärket tagit stryk.

– Det är klart att den här typen av bevakning tär på en organisation, det har varit väldigt utmanande för bolaget, för kooperativet, sade han då.

Nu lanserar Arla en ny kampanj – en dokumentär reklamfilmsserie i flera delar där fyra Arlabönder berättar om vardagen på sina gårdar. Reklamfilmerna är en del i kampanjen ”Vi är Arla” som syftar till att stärka preferensen och kännedomen om att Arla ägs av mjölkbönder.

– Det initiativet, där våra ägare gick ut på gator och torg för att möta konsumenterna, var sprunget ur den situationen vi upplevde då. 2015 var ett tufft år för svenska mjölkbönder, men den här nya kampanjen ska ses som att vi vill personifiera Arla och blicka framåt. Vi har pratat mycket kris under 2015. Nu behöver vi prata om vilka vi är, säger Mikael Lindgren, Arlas pr-chef till Dagens Media.

Bakom kampanjen står reklambyrån ANR BBDO som har följt med bönderna under en dag, från tidig morgon till kväll. De ihopklippta filmerna kommer att synas på tv, online, bio och i Arlas egna sociala kanaler samt i butik.

– Vi kände att vi ville visa människorna bakom Arla. Vi har inte varit tillräckligt tydliga med att få fram det. De här fyra bönderna är jättespännande att följa, det är en kul vinkel att göra det mer dokumentärt. De berättar om sin passion för bondeyrket, djuren och livet på gården, säger Mikael Lindgren.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: ANR BBDO

Kundansvarig/Projektledare: Fredrik Pantzerhielm

Creative Director/AD: Andreas Lönn

Produktionsledare: Jacqueline Nyman

Planner: Anna Jensen

PR: Channa Rogsten 

Copywriter: Anna Werkell

Produktionsbyrå: Giant&Toys

Regissör och fotograf: Måns Månsson

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ArlaANR BBDO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.