Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Efter kampanjhaveriet – Ledarna stämmer Gyro

Publicerad: 24 Maj 2012, 07:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Reklambyrån Gyros stora kampanj för chefsorganisationen Ledarna blev en av förra årets största kampanjfloppar. Nu möts parterna i domstolen, kan dagensmedia.se avslöja.


Ämnen i artikeln:

GyroLedarna

Det var i september förra året som Ledarna gick ut i en stor kampanj framtagen av Gyro.

Men det som från början skulle vara ”en oskyldig flört” med några av landets bloggare utvecklades istället till att bli en av förra årets mest omdiskuterade floppar i reklamvärlden.

Nu stämmer Ledarna Gyro på drygt 1,3 miljoner kronor i skadestånd, kan dagensmedia.se berätta.

– Det stämmer. Vi behöver ett domstolsbeslut för att få ersättning för kampanjen, säger Ledarnas kommunikationschef Niki Westerberg.

Bakgrunden till bråket är att Gyro använde nära 70 privatpersoners namn i kampanjen utan att fråga om lov. Flera personer blev rasande och i samband med att kampanjen uppmärksammades av bland annat dagensmedia.se stoppades den.

Ledarnas kommunikationschef kallade Gyros agerande för "oacceptabelt" och kampanjen fälldes även av Reklamombudsmannens opinionsnämnd.

Hur mycket skada Ledarna tagit av kampanjen vill Niki Westerberg inte spekulera i.

– Det är omöjlig att uppskatta det, men vi ser otroligt allvarligt på det här. Som jag sa redan i höstas är det fullständigt oacceptabelt att Gyro tar fram en kampanj som gör att vi bryter mot lagen, säger hon och fortsätter:

– Nu har de gjort det och då vill vi ha ersättning för de kostnader vi hade för de delar av kampanjen som vi inte lyckades stoppa.

Dagensmedia.se söker Gyros vd Claes af Büren.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

GyroLedarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev