Efter Icas påskhaveri – nu vänds de kristna blickarna mot Coop

Kristna konsumenter jublar över att Ica har dragit tillbaka sin påskreklam. Samtidigt riktas nu blickarna mot konkurrenten Coop.

Som Dagens Media kunde berätta igår har Ica dragit tillbaka sin påskreklam efter hårda protester från kristna konsumenter, som anser att Ica vanhelgar nattvarden i sin reklam.

Nu får Ica beröm för sitt snabba agerande.

– Det glädjer mig mycket att de lyssnade på kritiken och ber om ursäkt. De har agerat föredömligt när de ber om ursäkt för att de har sårat och jag hoppas att alla som gör sådana här saker beter sig på samma sätt, säger Hans Sundberg, pastor i församlingen Mosaik i Uppsala, till Dagens Media.

Han fortsätter:

– Man ska respektera alla människors trosuppfattningar oavsett vilken tro det är. Det handlar om tolerans mellan människor. Visst är humor viktigt men man bör veta vart gränsen går.

Börje Norlén är frilansjournalist och en av de som upprördes rejält av Icas reklamfilm.

– Jag tyckte inte att den var rolig, jag fattade inte vad de menade. Förklaringen från Ica tyckte jag också var krystad.

Samtidigt riktas nu kritiken mot konkurrenten Coops påskreklam, där en pappa är ute och handlar med sin son. När sonen frågar varför man firar påsk hittar pappan helt sonika på en egen story.

Enligt honom firar man påsk för att "Jesus åt en massa godis för flera tusen år sedan". Ägg användes i sin tur som vapen mot häxor, säger pappan.

– Det är inte lika allvarligt men jag tycker att den är lite banal. Man kan ha bättre koll på historien bakom, säger Börje Norlén till Dagens Media.

Bo Lönegren i Borlänge, som själv är kristen och har hört av sig till Coop, håller med:

– Den är inte lika stötande som Icas reklamfilm men jag tycker ändå att det är märkligt att man, under den största av alla kristna helger, väljer att driva med det som vi kristna anser vara det absolut heligaste, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Jag tycker att det är dåligt. Man bör åtminstone ha en förståelse för att andra människor kan bli sårade och ledsna.

Louise Stephan är pressansvarig på Coop och hon bekräftar att flera konsumenter hört av sig med upprörda kommentarer kring reklamfilmen.

– Men det har inte varit i någon större mängd, säger hon till Dagens Media.

Enligt henne tar Coop till sig av kritiken.

– Vi lyssnar alltid på vad kunderna tycker och tänker, det är viktigt för oss. Men vi har inga planer på att ändra reklamen som Ica har gjort.

Förstår du upprördheten?

– Ja, det här är ju subjektivt utifrån den som tittar och vi får respektera allas åsikter. Men våra reklamfilmer är gjord med humor och det är så vi tycker att man ska kunna göra det, med glimten i ögat. Vi tycker att den är rolig.

LÄS OCKSÅ:

HÄR KAN DU SE COOPS REKLAMFILM:

Dante Thomsen

Publicerad 2014-04-17 07.08Uppdaterad 2015-12-06 12.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: