Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Efter helsideskuppen – Omni portas från annonsering i DI

Publicerad: 16 December 2015, 08:19
Uppdaterad: 9 Februari 2016, 11:57

Omni lyckades få in en helsidesannons i Dagens Industri – mot annonsdirektörens vilja. Nu stänger Dagens Industri dörren, kan Dagens Media berätta. "Det är onödigt att bjussa Omni på det", säger DI:s annonsdirektör Andreas Sandin.


”Alla nyheter. Alla perspektiv. I en app”. Så löd copyn till Omnis helsidesannons, som i går publicerades i Dagens Industri på sidan fem.

Bonniers affärstidning erbjöd annonsplats åt konkurrenten Schibsteds nyhetstjänst.

Men annonsen skulle aldrig ha släppts igenom, kan Dagens Media berätta. Bonniertidningen vill nämligen inte hjälpa till att marknadsföra konkurrentens nyhetstjänst.

– Det var ett olycksfall i arbetet, säger DI:s annonsdirektör Andreas Sandin till Dagens Media.

Lever på andras innehåll

Schibsted-satsningen Omni blev i år nominerad till Stora journalistpriset i klassen ”årets förnyare”. Affärsidén är dock inte helt okontroversiell.

Omni, som från början enbart var en app, vill locka läsare genom att snabbt och kort samla det bästa nyhetsmaterialet från andra medier. För läsaren är det gratis.

– Vi vill samla alla mediers perspektiv och infallsvinklar i en app. Samtidigt vill vi förmedla känslan av att du får nyheterna väldigt snabbt, sade medgrundaren Markus Gustafsson till Dagens Media när Omni lanserades 2013.

Inte välkomna hos DI

Gårdagens annons i DI var en engångsföreteelse. Framöver är annonser från Omni bannlysta i tidningen. Enligt Andreas Sandin handlar det om ett beslut som är taget helt på kommersiella grunder.

– Vi vet att annonsering i DI ger ett fantastiskt resultat. Det är onödigt att bjussa Omni på det, säger Andreas Sandin och fortsätter:

Skälet är alltså att DI inte vill upplåta annonsplats åt konkurrerande verksamhet. Något totalstopp för andra medieföretag finns dock inte, enligt Andreas Sandin.

– Det är en bedömning som vi gör från fall till fall, säger han.

Omni lägger locket på

Dagens Media har sökt Omnis chefredaktör och medgrundare Markus Gustafsson. Han vill dock inte svara på några frågor om hur annonsen hamnade i DI, eller kring hur han ser på DI:s beslut.

– Du får prata med Dagens Industri om det där. Vi är alldeles oavsett nöjda med den fina helsidan i DI, skriver Markus Gustafsson i ett sms till Dagens Media.

Enligt DI:s prislista kostar det 203 400 kronor att annonsera på sidan fem i papperstidningen. DI kallar sig för Nordens största affärstidning, med hänvisning till Orvesto konsument där tidningen har en räckvidd på 308 000 läsare.

"I en digital vardag är papperet viktigare än någonsin", är ett av tidningens säljargument.

Omni har hittills i år nått i snitt 520 000 unika webbläsare per vecka i mobilen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.