Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Effektkategori i Cannes Lions

Publicerad: 28 Oktober 2010, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Cannes Lions instiftar ny kategori.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011

Den nya kategorin heter "Creative Effectiveness Lions" och ska belöna kampanjer som har en mätbar och bevisad effekt på kundens affärer, enligt ett pressmeddelande.

Endast kampanjer som har nominerats eller vunnit i Cannes Lions 2010 får delta, då de redan har granskats och anses uppfylla en viss kreativ höjd.

– Cannes Lions har alltid varit och kommer alltid vara en festival för kreativitet. Men nu mer än någonsin är ROI av största betydelse för kunden och det är viktigt att vi erkänner och belönar detta utan att förlora kärnan med Cannes Lions, säger ordförande Terry Savage om det nya priset i ett pressmeddelande.

Kampanjerna i kategorin kommer även att bedömas utifrån idé och strategi, men effekten kommer att väga tyngst. Priset kommer inte att ha olika underkategorier utan alla mediekanaler tävlar mot varandra.

Endast Grand Prix och Creative Effectiveness Lions delas ut, alltså inga guld, silver och brons.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.