Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Ecpat följer upp succén med Noomi Rapace

Ecpats och reklambyrån Svenssons film med Joel Kinnaman har blivit en delningsraket. Nu släpps uppföljaren med Noomi Rapace.


Publicerad 2014-08-21 08:35
Uppdaterad 2015-12-06 12:31

Ämnen i artikeln:

Svensson

Dela artikeln:

Joel Kinnaman kräver högre staff för människor som gjort sig skyldiga till sexövergrepp mot barn, och uppmanar alla att stödja kampen.

Filmen, framtagen av Ecpat i samarbete med Svensson, sprids just nu snabbt i sociala medier, med hundratusentals delningar på Facebook och i skrivande stund runt 130 000 visningar på Youtube.

– Vi är superglada över att lyckas göra en grej som exploderar på internet, det är det varje kommunikatör drömmer om, säger Tomas Carrfors, copywriter på Svensson, till Dagens Media.

Hur förklarar du den snabba spridningen?

– Dels är det ett otroligt viktigt budskap, filmen upplyser människor om något man inte riktigt tror kan stämma, nämligen att straffskalan för sexuella övergrepp mot barn innefattar böter – trots att man förstör en ung människas liv. Det är chockerande.

Tomas Carrfors fortsätter:

– Sen har vi fått världsstjärnor att formulera detta, och de är otroligt bra framför kameran. Det går rakt in i hjärtat. Sen är det ett bra manus såklart, ha ha. Nej, men det handlar mycket om att hitta rätt ton och det har vi uppenbarligen gjort här.

Efter filmen med Joel Kinnaman, som släpptes i förrgår, kommer nu uppföljaren, med skådespelaren Noomi Rapace i huvudrollen.

– Filmen har samma upplägg och idé, och vi tror att den har samma potential att få en ordentligt boost.

Tomas Carrfors berättar att syftet med filmerna endast är att skapa uppmärksamhet kring övergrepp mot barn, och de låga straffskalorna.

– Vi frågar inte om pengar, som nästan alla organisationer gör. Det enda vi vill är att få delningar och tummen upp. Vi säger ”dela den här filmen, så hjälper du oss”. I förlängningen vill vi såklart att detta också når politikerna, så att det blir en förändring.

Arbetsgrupp

Kampanj: Prime, Sofia Myrevik, Julia Sebesteny och Viktor Waldås

ECPAT:

Josefin Hagström – digital kommunikatör

Amanda Nilsson – teamleader

SVENSSON:

Copy: Tomas Carrfors

AD: Filip Lindquist

Projektledare: Anna Lennström

Produktionsledare: Ewa Staël von Holstein

Designer: Perry Gustafsson

Original: Jonas Sahlström

Produktionsbolag:

Vidory: Alexandra Liljebladh och Arvid Rydberg

Frilans:

Henrik Gyllenskiöld – regissör

Max Thedeby – A-foto

Mats Ljusberg – B-foto och ljussättning

Anders Dahl – passare och ljussättning

Niklas Aldén – Ljudtekniker

Victoria Fernandez – Kostym

Catherine Dichy – Hår och make up

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.