Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Drömstugan bjuder in bloggare

Publicerad: 2 Augusti 2012, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Stugföretaget Drömstugan bjuder in bloggare att semestra gratis i företagets stugor som en del i sin digitala marknadsföringssatsning.


Drömstugan är ett företag som erbjuder fritidsboende nära fjäll eller vatten. Nu har de sjösatt en digital kampanj där bloggare bjuds in att semestra gratis i några av företagets stugor.

– Vi sitter på en resurs i och med att vi har byggt stugor på attraktiva semorter. Då är detta ett bra sätt få reda på vad folk egentligen tycker om stugorna, att låta folk låna dem. säger Victor Janson, marknadschef på Drömstugan, till dagensmedia.se.

Först ut att få låna en stuga är inredningsbloggerskan Mia Steij, som kommer att semestra i Visby tillsammans med sin familj. Blogginläggen kommer sedan att läggas ut på Drömstugans semesterblogg.

– Vi börjar med ett test med en tjej och hennes familj och parallellt med det har vi fått in en mängd intresseanmälningar från folk som vill låna en stuga och blogga om det. På det här sättet blir det som skrivs mer äkta om än vi själva skrivit texterna, säger Victor Janson.

Enligt Victor Janson finns det inga kriterier för vem som får blogga på sidan och heller inga fasta regler för hur mycket bloggarna måste blogga.

– Vi har inte satt någon kvot eller gräns. Men vi hoppas på minst ett blogginlägg om dagen, säger han.

Tidigare har Drömstugan främst fokuserat på reklamfilmer och printannonser, men enligt Victor Janson är den nuvarande bloggkampanjen ett steg mot en mer digitalt inriktad marknadsföring.

– Vi börjar dra ner på tv och print och istället tittar vi på andra kanaler. Vi har kunder som ofta finns i våra system upp emot ett år innan de gör sitt köp och vi har behov av att skapa långsiktiga relationer med dem och då passar digital media bättre än annan, säger han.

Drömstugan gjorde reklamfilmer under 2010 och 2011 som P3:s humorprogram Carpe F*****G Diem gjorde en parodi av nu i somras, men Victor Janson tror inte att bloggkampanjen kommer att leda till liknande parodier.

– Jag tror inte att Sveriges Radio kommer bjuda oss på den igen. Det hade varit fantastiskt roligt om de ville det men från deras sida tror jag inte att vi får någon hjälp, jag tror de vill ha locket på, säger han.

Ni gick ju ut i egna annonser och tackade för inslaget, vad fick ni för reaktioner på det?

– Vi fick tio gånger fler besökare på sajten under de närmsta dygnen och tio olika artiklar om själva kuppen. Sedan fick vi påringningar och sms från branschkollegor och journalister. Så det gav önskvärd effekt, mycket mer än väntat.

Nu sjösätter ni ju en bloggkampanj, men funderar ni på att framöver göra något liknande som när ni tackade Sveriges Radio för satiren?

Vi hoppas kunna göra liknande saker, men det handlar om att agera på något som händer här och nu, så det är svårt att svara på exakt hur det skulle se ut.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.