Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Driver med konkurrenterna – ska bränna 150 mkr på reklam

Publicerad: 04 September 2015, 04:19
Uppdaterad: 06 December 2015, 11:53

Hemverkets grundare om reklamoffensiven som ska göra bolaget till marknadsledare.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Mäklaruppstickaren Hemverket har redan gått tungt i flera av landets tv-kanaler med sina reklamfilmer, som riktar udden mot de etablerade mäklarhusens arvoden.

”Det har också varit standard hos många fastighetsmäklare att ta ut hundratusentals kronor i arvode”, säger speakerrösten medan ett gäng mäklare festar med champagne.

Det kan ses som en attack mot konkurrenterna – och ett sätt att utmåla dem som giriga.

Men det är inte tanken, enligt Hemverkets grundare och vd Imre Marton.

– Absolut inte. Det vi säger är att det finns många mäklare som tar ut höga arvoden och vi symboliserar det genom att visa lite fest. Det är inte vår avsikt att reta någon, säger han till Dagens Media.

Budskapet är framtaget för att med humor visa att Hemverket är annorlunda.

– Vi är själva mäklare och vi vill inte kasta skit på någon annan, utan vi har snarare en humorvinkling på vår kampanj. Men det finns undersökningar som visar att mäklare har extremt lågt förtroende.

Reklamfilmerna som hittills har gått är bara försmaken på en stor marknadsföringsoffensiv från Hemverket. Under de kommande fyra åren planerar Hemverket att spendera 350 miljoner kronor brutto på marknadsföring, varav merparten ska läggas i tv.

I nettoinvesteringar motsvarar det uppemot 150 miljoner kronor, enligt Imre Marton.

– Vår tanke med mediesatsningen är att vi ska bygga varumärke. Det är få som känner till oss, så våra kampanjer ska uteslutande handla om att få upp kännedomen. Tv är fortfarande en bra bas för att lägga ett fundament.

Hur har ni råd att lägga så mycket på marknadsföring?

– Vi är fortfarande ett bolag finansierat av riskkapital, med privata affärsänglar som har varit med. Vi har också precis genomfört en kapitalanskaffningsrunda där vi har säkerställt kapital för att kunna genomföra den här satsningen.

Hur kommer de kommande kampanjerna att se ut?

– Vi vill tala om att vi finns och att vi gör samma sak som andra mäklare men att vi har en modell som gör oss så effektiva att vi kan ta ut ett lägre arvode.

Målet för Hemverket är att nå en marknadsandel på 25 procent.

– Det skulle innebära att vi blir Sveriges största fastighetsmäklare.

Hemverkets nätbaserade mäklartjänst skiljer sig markant mot de traditionella konkurrenterna. Arvodet är 10 000 kronor per objekt, oavsett slutpris. Det bygger på att den som säljer gör en hel del mäklarjobb själv, som att sköta visningar och svara på frågor från spekulanterna.

Hemverket ordnar i sin tur med juridik, objektbeskrivning, marknadsföring, administration, budgivning och fotografering.

Hemverket gjorde sin första tv-kampanj 2008, då med Imre Marton själv i huvudrollen.

I nuläget jobbar Hemverket med mediebyrån Bright Media, reklambyrån Valentin & Byhr och pr-byrån Bond Communication.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.