Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Drar nytta av tv-kampanjerna”

Publicerad: 27 december 2012, 09:50
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Shoppingbonanzan i New York gav Ica-banken seger. Enkelheten och en sällsynt utlåning av de folkkära karaktärerna från Ica-såpan lyfts fram som förklaringar till framgången. "Den slår alla andra bankannonser", säger Staffan Hultén, grundare av RAM.


Årets sista Månadens Print går till Ica-banken – som lagom till jul gick upp med en annons där Ica-såpans karaktärer flyttats från Sverige och butiken till Fifth Avenue i New York.

– Uppdraget var att berätta att man med Ica-bankens nya kort får bonus var man än handlar. Och vi tyckte det var iögonfallande att placera dem i New York, säger Nima Stillerud, ad på reklambyrån King.

Det är inte så ofta ni använder reklamsåpans karaktärer i printannonser?

– Nej, vi är restriktiva med att ta dem utanför såpan, för att inte riskera att slita ut dem.

Varför valde ni att göra det den här gången?

– För att vi hade en bra idé, och vi hade resurser att göra en riktigt bra annons, med bra foto.

Johanna Lepistö, marknadschef på Ica-banken, beskriver receptet bakom framgången:

– Ett välkänt gäng i en välkänd miljö för shopping.

Staffan Hultén, grundare av RAM:

– Man har valt att dra nytta av den kännedom som man byggt upp i tv-kampanjerna och utveckla konceptet i print. Det ser vi inte så ofta i Sverige.

Bank och finans är branscher som tillhör de allra ”knöligaste” att sälja, enligt Staffan Hultén.

Ögonblicksbilden från Fifth Avenue vinner på sin enkelhet.

– Här har vi en annons som slår alla andra bankannonser på marknaden just nu, utan att egentligen kommunicera särskilt mycket förutom ren köpglädje.

Vad säger annonsen?

– Den ger en positiv känsla med koppling till Ica-banken och förmedlar att det är roligt att kunna resa och handla. Köplusten skruvas ju upp till max så här före jul, varpå det passar extra bra.

Birgitta von Heijne, kundansvarig på mediebyrån IUM:

– Det är väldigt höga tal över lag, bra observation, bra kännedom. Det beror till stor del på Ica-karaktärerna, de är otroligt etablerade, och otroligt omtyckta. Jag tycker också att den här annonsen sticker ut i printmediet. Den andas positivism, och det är lite fart i den.

Läs om förra månadens vinnare:

DET HÄR ÄR MÅNADENS PRINTANNONS

• Dagens Media utser varje månad ”Månadens print­annons”.

• Till grund för bedömningen ligger RAM:s mätningar, som mäter annonser utifrån en rad parametrar.

• "Månadens printannons" presenteras av Svea Media.

DE STÅR BAKOM ICAS VINNARANNONS

Kund: Ica-banken

Mediebyrå: IUM

Reklambyrå: King

Projektedare: Mattias Bohlin

Produktionsledare: Anna Sjöberg

Creative director: Frank Hollingworth

Copywriter: Pontus Thorén och Oscar Askelöf

Art director: Nima Stillerud

Grafisk Formgivare: Olof Rogbrant

Fotograf: Peter Gehrke

Stylist: Karin Smeds

Retusch: Anna-Stina Luttrén - La Machine

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.