Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Dr. Zipe-annons fälls för sexism

Publicerad: 19 mars 2014, 09:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:44

En kort, urringad klänning hör inte hemma i en annons för skidglasögon, slår Reklamombudsmannen fast.


I annonsen, som visats i en sportbutik i Sickla köpcenter, syns en kvinna posera i kort, vit klänning, högklackade skor, vita stay-ups och ett par skidglasögon.

Bredvid står en påklädd man. Enligt Sveriges Kvinnolobby, som anmält annonsen, är reklamen extremt könsstereotyp och framställer kvinnan som ett sexobjekt medan den påklädde mannen framställs som maktfull.

Reklamombudsmannen anser inte att den lättklädda kvinnan och hur hon framställs har någon koppling till skidglasögon. Därför fälls annonsen, som beställts av Future Eyewear Group Sweden, för könsdiskriminering.

Pär Ullrich

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.