Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Dove stoppar amningskampanj

Annonsen från Dove som väckt upprörda röster.

Kritiseras för att stödja motståndare till offentlig amning – nu drar Dove tillbaka sina annonser.


Publicerad 2017-07-11 07:15
Uppdaterad 2017-07-11 07:25

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Dove som tillhör en av världens största annonsörer, Unilever, har mött massiv kritik i Storbritannien för sin senaste amningskampanj.

I en annons med en bild på ett ammande barn syns texten "75 % säger att amma offentligt är okej. 25 % säger stoppa undan dem. Vilken är din väg?".

Enligt Dove är syftet med kampanjen att lyfta och hylla olika typer av föräldraskap men kritiker menar att den stödjer de som är emot amning på offentliga platser, det skriver Campaignlive.

Över 378 klagomål har kommit in till Storbritanniens reklammyndighet och nu stoppar Dove kampanjen.

"Vi inser att vårt budskap inte har kommit fram som det var tänkt och vi menade inte att göra någon upprörd. Av den anledningen har vi beslutat att se över och stoppa vidare distribution av annonserna i fråga", säger en talesperson från Unilever i ett uttalande.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.