Dove stoppar amningskampanj

Annonsen från Dove som väckt upprörda röster.

Kritiseras för att stödja motståndare till offentlig amning – nu drar Dove tillbaka sina annonser.

Dove som tillhör en av världens största annonsörer, Unilever, har mött massiv kritik i Storbritannien för sin senaste amningskampanj.

I en annons med en bild på ett ammande barn syns texten "75 % säger att amma offentligt är okej. 25 % säger stoppa undan dem. Vilken är din väg?".

Enligt Dove är syftet med kampanjen att lyfta och hylla olika typer av föräldraskap men kritiker menar att den stödjer de som är emot amning på offentliga platser, det skriver Campaignlive.

Över 378 klagomål har kommit in till Storbritanniens reklammyndighet och nu stoppar Dove kampanjen.

"Vi inser att vårt budskap inte har kommit fram som det var tänkt och vi menade inte att göra någon upprörd. Av den anledningen har vi beslutat att se över och stoppa vidare distribution av annonserna i fråga", säger en talesperson från Unilever i ett uttalande.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2017-07-11 07.15Uppdaterad 2017-07-11 07.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: