Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Dove kampanjar mot sexism

Publicerad: 28 Juli 2016, 12:19
Uppdaterad: 28 Juli 2016, 12:24

Dove vill visa på hur medier alltför ofta fokuserar på kvinnliga atleters utseenden istället för deras idrottsprestationer med ny kampanj.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

När det kommer till kvinnliga atleter, fokuserar medierna alltför ofta på utseendet istället för idrottsprestationen, anser Dove. Därför går man nu ut i en kampanj som frontas av den före detta gymnasten Shawn Johnson, med syfte att väcka diskussion kring frågan och uppmana medierna att förbättra sig.

Kampanjen syns på interaktiva billboardtavlor i New York, Los Angeles och Toronto, där man livestreamar kommentarer om kvinnliga atleters utseende, för att visa på hur diskussionen fokuserar mer på det området än på idrottsinsatsen.

– Istället för att fokusera på deras prestationsförmåga, talar de ofta om deras kläder eller utseende. Det är antagligen inte lämpligt att hänvisa till kvinnors bröstvårtor eller rumpa när de pratar om prestationsförmågan, säger Jennifer Bremner, marknadschef på Dove, till Adweek och fortsätter:

– Om du vill kritisera dem, kritisera dem på fältet, inte hur de ser ut att spela spelet.

Som en del av kampanjen, har Dove lanserat en ”hub” på sin sajt, där man uppmanar besökarna att tweeta till medier som ägnar sig åt dessa typer av negativa, utseendefokuserade kommentarer och ifrägasätta deras fokus på kvinnliga atleters utseenden, med hastagen #MyBeautyMySay.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.