Dove drar tillbaka kampanj – anklagas för rasism

2017-10-09 09:01  
Från Doves kampanjbild.

"Vi beklagar den skada detta orsakat människor", skriver Dove om den kritiserade Facebook-kampanjen, där en mörkhyad kvinna tar av sig en brun t-shirt – och förvandlas till en vit kvinna.

Doves Facebook-kampanj bestod av tre bilder som föreställer en mörkhyad kvinna som tar av sig en brun t-shirt, för att förvandlas till en vit kvinna. I den sista bilden tar den vita kvinnan i sin tur av sig sin vita t-shirt, och förvandlas till en asiatisk kvinna.

Kampanjen väckte starka reaktioner på sociala medier, och anklagades för att vara rasistisk och ägna sig åt så kallad "whitewashing".

En av dem som sparkade igång diskussionen är den amerikanska make up-artisten Nay the Mua. Hon delade Doves kampanjbild på Facebook och det svar hon fick från företaget. Det skriver BBC.  

Där skrev Dove bland annat att syftet med kampanjen var att visa att Doves duschkräm kan användas av alla hudtyper, och att man jobbar aktivt med att representera alla "åldrar, etniciteter, former och storlekar".

Dove har nu dragit tillbaka kampanjen och gett ett officiellt uttalande på Twitter. I tweeten skriver företaget:

”En bild vi nyligen publicerade på Facebook slog fel när det gällde att representera kvinnor med olika hudfärg. Vi beklagar den skada detta orsakat människor.”

Även på svensk mark har kampanjen väckt reaktioner. I ett blogginlägg uppmanar Rättviseförmedlingens projektledare Tina Sayed Nestius företaget till skärpning, och kritiserar även Doves sätt att be om ursäkt:

"När ett företag har gjort ett övertramp och inser det så måste företaget lägga sig platt. Av det jag har sett i mina flöden hittills hånar folk den här ursäkten. Och det med all rätt. En rimligare ursäkt hade varit: 'Vi ber om ursäkt för att vi gjorde en rasistisk annons'".

Det här är inte första gången Dove hamnar i blåsväder på grund av en kampanj.

2011 anklagades företaget för rasism på grund av en kampanjbild som visade före-och-efter-bilder på tre kvinnor, där det framställdes som att den vitaste kvinnan representerade det efterlängtade slutresultatet.

Dove-kampanj från 2011.

Men så sent som i somras stoppade Dove en kampanj som kristiserades för att stödja motståndare till offentlig amning.

Annonsens visade en bild på ett ammande barn med texten "75 % säger att amma offentligt är okej. 25 % säger stoppa undan dem. Vilken är din väg?". Kampanjen resulterade i att Storbritanniens reklammyndighet fick ta emot över 378 klagomål.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt