Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 12 Januari 2016, 11:51
Uppdaterad: 12 Januari 2016, 11:53
Modehuset Dolce & Gabbana lanserar en hel kollektion bestående av slöjor och hellånga klänningar.
Kollektionen har fått namnet ”The Abaya Collection: The Allure of the Middle East” och är enligt CNN riktad till muslimska konsumenter i Mellanöstern.
Enligt en undersökning från Thomson Reuters, som CNN hänvisar till, lade muslimska konsumenter 266 miljarder dollar på kläder och skor under 2013. Siffran förväntas stiga till 488 miljarder dollar 2019.
En rad varumärken har den senaste tiden tagit fram kollektioner och kampanjer riktade specifikt till muslimska konsumenter. Tommy Hilfiger, DKNY och Mango har samtliga lanserat kollektioner i samband med Ramadan.
På den svenska marknaden körde Åhléns i höstas en kampanj med kvinnor i slöja, liksom H&M.
Kampanjerna ledde bland annat till en protestaktion i Stockholm – kritikerna menade att det handlade om kvinnoförtryck och könsapartheid.
– Det lever jättemånga kvinnor i Sverige som bär slöja och de syns nästan aldrig i reklam eller populärkultur. Det finns kvinnor som gör ett val att bära slöja, och vi vill att de ska kunna känna igen sig, sade Åhléns marknadschef Lina Söderqvist tidigare till Dagens Media.