Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Doftande granar i Mekonomens Rosa bandet-kampanj

Publicerad: 6 Oktober 2011, 06:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

I årets "Våga fråga"-kampanj för Rosa bandet har Mekonomen skapat en tävling där deltagarna ska designa sina egna doftgranar.


Ämnen i artikeln:

Rosa Bandet

Mekonomen är en av huvudsponsorerna i Cancerfondens Rosa bandet-kampanj. Därför har de tagit fram kampanjen "Våga Fråga" tillsammans med sponsrings- och eventbyrån S&B.

– Det är andra året i rad som vi gör det här och det finns tre innebörder med "Våga fråga". Dels att svenska folket ska våga fråga om bröstcancer, dels att kunderna ska våga fråga om Mekonomen och dels att Mekonomen ska våga fråga kunderna, säger Niklas Olovzon på S&B till dagensmedia.se.

Kampanjen har flera olika delar och går bland annat ut på att, liksom föregående år, sälja rosa produkter, till exempel rosa rattmuffar. Nytt för i år är dock att Mekonomen uppmuntrar svenska folket att designa sin egen doftgran i en tävling på sidan vagafraga.se.

– Vi ville gå loss på en traditionstyngd produkt. Doftgranen är både hatad och älskad. Den är ofta utskrattad, men den säljer mycket. Vi ville ha något som interagerar med målgruppen, säger Niklas Olovzon.

Kampanjen har pågått i några dagar och än så länge har flera hundra bidrag kommit in, enligt egna uppgifter. Det vinnande bidraget kommer att produceras och säljas i butik.

Tävlingen pågår fram till sista oktober. Vinnaren belönas med 10 000 kronor som skänks till Rosa bandet i vinnarens namn samt med ett presentkort på 5 000 kronor.

Till kampanjen hör också reklamfilmer som är producerade inhouse av Meknomen. Här är reklamfilmen om doftgranstävlingen.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/fDjUjgJZBNQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp på S&B

Annika Lundell, Projektledare

Tobias Linderoth, Produktionsledare

Peter Kaller, Art Director

Niklas Olovzon, Creative Director

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Rosa Bandet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.