Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

DN:s filmer – kusligt lika Icakurirens tio år gamla kampanj

Se Icakurirens filmer – och döm själv om DN har lånat idén till sin reklamkampanj.


Publicerad 2015-04-15 07:22
Uppdaterad 2015-12-06 12:05

Ämnen i artikeln:

DN

Dela artikeln:

I måndags släpptes Dagens Nyheters reklamfilmer som ska marknadsföra tjänsten DN Prio. Bland annat medverkar DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.

Han sitter i sängen hos ett par och väcker dem med frasen: ”Lämna över stafettpinnen, Ingves. Om Stefan Ingves hade lyssnat på sina kritiker hade Sverige klarat sig bättre ur krisen.”

Filmerna bär likheter med de filmer som Aftonbladet släppte i samband med lanseringen av nya tv-programmet "Aftonbladet Morgon" i november 2014. Men nu kan Dagens Media berätta att konceptet känns igen från ytterligare en svensk reklamkampanj i tidningsbranschen.

I mitten av 00-talet, när Kattis Ahlström blev chefredaktör för Ica-kuriren, gjordes flera reklamfilmer som sändes i TV4 och TV3. Där syns Peter Harrysson i sängen hos ett par och Kattis Ahlström i badrummet hemma hos ett annat par.

Anders Tempelman, som då drev byrån Tempel, skrev manus och Johan Skog stod för regin.

– Generellt har det alltid varit såhär, att man plockar stora brittiska och amerikanska reklamfilmer och gör svenska versioner, säger Anders Tempelman.

Han förvånas dock över att DN och Aftonbladet tycks låna idéer från samma bransch.

– Att man lånar kreativa grepp inom tidningsbranschen kan man tycka är lite idéfattigt. Det kanske är lite mer obegåvat.

Är du säker på att ni för först med greppet då?

– Jag är i alla fall säker på att vi var före Aftonbladet, som i sin tur var före Dagens Nyheter.

Anders Tempelman jobbar i dag i huvudsak med att skriva manus för film och tv, men jobbar även med reklam i mindre skala.

Han planerar inte att skicka nån faktura till DN.

– Hehe, nej det ska jag inte göra. Men om detta fortsätter kanske man ska införa hittelön istället för timdebitering. På det här sättet blir det ju svårt att ta betalt för själva idén, säger han.

Är DN:s filmer en kopia? Döm själv.

Se Icakurirens filmer från mitten av 00-talet

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/31949449?color=ffffff&title=0&byline=0&portrait=0" width="468" height="375" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href="https://vimeo.com/31949449">ICA Kuriren - Sovrummet</a> from <a href="https://vimeo.com/tempel">Anders Tempelman</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/31949296?color=ffffff&title=0&byline=0&portrait=0" width="468" height="375" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe> <p><a href="https://vimeo.com/31949296">ICA Kuriren - Badrummet</a> from <a href="https://vimeo.com/tempel">Anders Tempelman</a> on <a href="https://vimeo.com">Vimeo</a>.</p>

Här är Aftonbladets filmer från 2014

<iframe width="468" height="300" src="https://www.youtube.com/embed/fAyjc1j3g-I" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Och här är DN:s nya filmer

<iframe width="468" height="263" src="https://www.youtube.com/embed/mWTyvBxJGvA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.