Djurens Rätt och Scan i stort grisbråk: Vill ha mer blod

Djurens Rätt är mycket kritiska till den leende slaktaren i månades printannons. Men de har inte fattat vad som står i annonsen, menar Scan.

Varje månad utser Dagens Media "Månadens printannons" med hjälp av analysbolaget RAM:s mätningar.

Den här månaden visar vinnaren Scan ingående hur falukorv tillverkas i nio steg, parat med fina tecknade bilder.

Korvfabrikanten får nu hård kritik av Djurens Rätt, som menar att den DDB-producerade annonsen rimmar illa med verkligheten för de grisar som ska bli korv.

– Scan försöker få konsumenterna att tro att djurhållning ser ut på ett sätt som inte har funnits på 60 år. De visar upp en skönmålad, idealiserad, varm och klinisk bild av slakten. Men slakt är tyvärr en hårresande, ångestfylld och blodig verksamhet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt till Dagens Media.

För en tid sedan anmälde Djurens Rätt kampanjen till Konsumentverket. Anledningen är att Djurens Rätt anser att annonsen är vilseledande.

– Det är den övre delen som är problematisk. Djurskyddslagen används som en garant för att visa att grisarna vuxit upp under schyssta förhållanden. Men Djurskyddslagen är bara en miniminivå som inte alls garanterar att grisarna levt under schyssta förhållanden.

Camilla Björkbom säger att lagen exempelvis medger att grisarna hålls inomhus jämt.

– Sedan har vi det här om att grisarna promenerar till slakten. 99 procent av de svenska grisarna kommer aldrig ut och de promenerar definitivt inte till någon slakt.

Hur ska reklamen se ut då?

– Om man ska berätta om hur falukorv tillverkas ska man berätta precis hur det har gått till.

Mer blod alltså?

– Ja jag tycker det.

Men om det är massa blod i annonsen kommer väl inte en kotte köpa falukorv?

– Nej och det är just det som är poängen.

Men enligt Ylva von Feilitzen, varumärkeschef på Scan, har Djurens Rätt – medvetet eller omedvetet – missförstått syftet med kampanjen.

– De har fritt fram att kritisera oss, men de kan ha missförstått själva printkampanjen. Vi säger inte att vi gör på det här sättet utan illustrerar hur en konsument kan tillverka sin egen falukorv. Du behöver ta dig igenom de här nio stegen och vi vill visa att det är viktigt att man har kontroll och att man är noggrann och passionerad.

Kritiken handlar mycket om att annonsen visar upp en skönmålad bild av slakten, vad tycker du om det?

– Den här annonsen handlar om privatpersoner som gör falukorv från grunden, inte oss. I annonsen finns det ju en länk till vår sajt där vi berättar hur vi gör när vi tillverkar falukorv.

I början av året anmäldes också Bregotts reklamkoncept "Bregottfabriken" till KO. Även då menade anmälarna Sveriges Konsumenter och Djurskyddet Sverige att kampanjen var skönmålande och vilseledande.

Dante Thomsen

Publicerad 2013-10-24 12.16Uppdaterad 2015-12-06 12.58

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: