Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Djurens Rätt gör sin största reklamsatsning någonsin

Publicerad: 14 December 2015, 12:45
Uppdaterad: 14 December 2015, 13:19

Syftet är att få folk att reflektera över vad de egentligen har på tallriken under julen.


Ämnen i artikeln:

Djurens rätt

Djurens Rätt driver nu sin största reklamkampanj någonsin med fokus på grisar i den svenska livsmedelsindustrin.

Enligt organisationen kommer det under julen stå skinka från 350 000 grisar på våra julbord och under förra året slaktades runt 2,5 miljoner grisar.

Syftet med kampanjen är därför att få folk att reflektera över vad de egentligen har på tallriken under julen. 

– Julen är en traditionell kötthögtid. Men det är även ett bra tillfälle att kunna nå folk. Vi vill med vår kampanj tala till deras samvete och då passar det väl med en högtid där vi tänker mer på andra än oss själva, säger Moa Richter Hagert, Kommunikationsansvarig på Djurens Rätt, till Dagens Media.

Tror ni att det går att rädda grisar på detta sättet?

– Vi hoppas det och att vi kan nå igenom bruset, det är därför vi går ut med vår största kampanj någonsin. Vi ville ta fram grisarna som individer. De är kännande individer precis som våra sällskapshundar, och vi tror att det är för att vi inte ser dem som det som vi fortfarande konsumerar så mycket kött. 

Vad ska man ha på julbordet?

– Allt möjligt och det beror lite på vad man gillar. Och om det är så att man älskar julskinka så finns det veganska skinkor som är väldigt goda.

Kampanjen syns i kollektivtrafiken i ett tjugotal städer samt på digitalskyltar i Stockholm och Malmö.

I print syns annonsen i tidningar som Metro, Aftonbladet, Situation Stockholm, Faktum, Hem & Hyra, Gaffa och Hänt Extra. Kulmen blir helsidor i DN, SVD, GP och DI mellan den 15-16 december.

Fotona från kampanjen är tagna av fotografen och djurrättsförespråkaren Jo-Anne McArthur, initiativtagare till projektet WeAnimals.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Djurens rätt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.