Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Digitaliseringen årets snackis

Publicerad: 22 september 2010, 03:41
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Appar och Ipads heta när bokmässan drar igång


På torsdag slås dörrarna upp för den årliga bokmässan i Göteborg, förlagens kanske viktigaste marknadsföringsfönster. Och de är överrens, det är precis som tidigare år mötet mellan författare och läsare som är viktigast.

Dagensmedia.se har pratat med Bonnier, Norstedts och Piratförlaget som alla talar sig varma om läsarnas chans att träffa sina favoritförfattare. Tillsammans har de tre förlagen över 1000 programpunkter som bland annat innehåller seminarier och boksigneringar.

– Det är klart att det är viktigt att våra författare får komma ut och synas. Bokmässan har över 100 000 besökare under de här fyra dagarna så det är en viktig marknadsföringskanal för oss, säger Cherie Fusser, marknadsansvarig på Piratförlaget.

Bokmässan startades av Bok & Bibliotek redan 1985 och har växt från 5 000 besökare till runt 100 000.

– Ur vårt perspektiv är det en av de största bokhändelserna rent utrymmesmässigt i media, det är ju en viktig sak i sig, säger Håkan Rudels, marknadsdirektör på Bonnier.

Förlagen kommer också att marknadsföra sig i andra kanaler under bokmässan. Piratförlaget kommer exempelvis att ha reklam på spårvagnarna i Göteborg och Norstedts satsar brett i flera kanaler.

– Vi kommer ha annonser i print men även på webben. Dessutom kommer vi att annonsera på stortavlor vilket är en nyhet för oss. Vi marknadsför oss också i de sociala nätverken, säger Lovisa Sandberg, informationsansvarig på Norstedts.

En av årets stora snackisar är digitaliseringen av bokbranschen som nu har börjat dra igång på allvar.

– Skivbranschen och filmbranschen har gått igenom samma sak tidigare och nu är det vår tur. Det märks att man vågar pröva nya format, säger Lovisa Sandberg.

Förutom sina två montrar för Norstedts vuxenutgivning och Rabén & Sjögrens barn- och ungdomsutgivning kommer förlaget även att ha en ”digital” monter.

– Där kommer vi att demonstrera våra nya appar för Ipad och Iphone. Det kommer också finnas möjligheter att träffa utvecklarna.

Tilltron till den nya tekniken är stor.

– Snart kommer det lossna. Med e-böcker kommer nya möjligheter som exempelvis ljudeffekter och teckenförstoring för synskadade. Det gör det dessutom möjligt att ge ut gamla klassiker som annars kanske inte hade varit lönsamma att trycka, säger Lovisa Sandberg.

Håkan Rudels håller med:

– Vi ser det som en distributionskanal ur ett perspektiv, ur ett annat perspektiv är det större än så. Böckerna behöver aldrig ta slut och tillgängligheten ökar.

Piratförlaget har en lång historia av att ge ut e-böcker och är bra rustade för framtiden, säger Cherie Fusser.

– Vi ger ut alla våra böcker digitalt. Det är fortfarande en liten marknad men den blir bara större och större.

Martin Schori

Dante Thomsen

Ardalan Samimi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev