Diakonia kampanjar med dataspel

Biståndsorganisationen Diakonia drar igång en reklamkampanj för att skapa opinion kring skatteflykt. Lösningen är ett dataspel.

Syftet med kampanjen är att skapa opinion kring storföretagens skatteflykt i fattiga länder. Dessutom vill Diakonia samla in så många namnunderskrifter som möjligt för att kunna påverka makthavarna att tappa till luckorna i lagen som gör skatteflykt möjligt.

Reklambyrån Volt bygger kommunikationen kring ett dataspel.

– Tanken att knyta kommunikationen kring ett dataspel föddes tidigt. De här företagen solar sig i glansen av att skapa jobb och bidra till att bygga upp fattiga länder, samtidigt som man snuvar dem på miljarder i skattepengar. Man ger helt enkelt en slant med ena handen och snor hela plånboken med andra. I den föreställningen fanns hela spelidén, säger Karl Andersson, ad på Volt, i ett pressmeddelande.

Spelet lånar sitt utseende från gamla plattformsspel och arkadspel. Det går ut på att samla in pengar och i slutet får användaren möjlighet att skriva under den digitala namninsamlingen.

Spelet är utvecklat tillsammans med A Small Game och går att hitta på kampanjsajten www.skatteflykten.nu.

Arbetsgrupp

Volt

Magnus Tengzelius, projektledare

Susanne Göthberg, produktionsledare

Karl Andersson, art director

Johan Sundberg, copywriter

Helena Lindkvist, originalare

 

A Small Game

Christian Östman

Richard Åström

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2014-05-02 05.32Uppdaterad 2015-12-06 12.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: