Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Diakonia kampanjar med dataspel

Biståndsorganisationen Diakonia drar igång en reklamkampanj för att skapa opinion kring skatteflykt. Lösningen är ett dataspel.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Maj 2014, 05:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:39

Ämnen i artikeln:

Volt

Syftet med kampanjen är att skapa opinion kring storföretagens skatteflykt i fattiga länder. Dessutom vill Diakonia samla in så många namnunderskrifter som möjligt för att kunna påverka makthavarna att tappa till luckorna i lagen som gör skatteflykt möjligt.

Reklambyrån Volt bygger kommunikationen kring ett dataspel.

– Tanken att knyta kommunikationen kring ett dataspel föddes tidigt. De här företagen solar sig i glansen av att skapa jobb och bidra till att bygga upp fattiga länder, samtidigt som man snuvar dem på miljarder i skattepengar. Man ger helt enkelt en slant med ena handen och snor hela plånboken med andra. I den föreställningen fanns hela spelidén, säger Karl Andersson, ad på Volt, i ett pressmeddelande.

Spelet lånar sitt utseende från gamla plattformsspel och arkadspel. Det går ut på att samla in pengar och i slutet får användaren möjlighet att skriva under den digitala namninsamlingen.

Spelet är utvecklat tillsammans med A Small Game och går att hitta på kampanjsajten www.skatteflykten.nu.

Arbetsgrupp

Volt

Magnus Tengzelius, projektledare

Susanne Göthberg, produktionsledare

Karl Andersson, art director

Johan Sundberg, copywriter

Helena Lindkvist, originalare

 

A Small Game

Christian Östman

Richard Åström

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.