Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Diageo bakom smuggelspritkampanj

Publicerad: 10 Maj 2010, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Spritleverantören Diageo startar en kampanj som belyser problem och kriminella konsekvenser av att köpa smuggelsprit.


Spritleverantören Diageo, med varumärken som Smirnoff och Johnnie Walker, ger sig in i debatten om smuggelsprit. Kampanjen ”Ring Roger” gick upp i dagarna. Den har tagits fram av Abby Norm i samarbete med B-Reel.

– Jag tror det är första gången en kommersiell aktör gör den här typen av kampanj i Sverige. Målet med den är att förändra attityden till smuggelsprit bland 15-18 åringar, där tyvärr tillgängligheten till smuggelsprit är väldigt hög, säger Andreas Morne, projektledare och vd på Abby Norm.

Webben Ringroger.nu är navet i kampanjen. Där kan besökarna ge sig in i en interaktiv filmupplevelse där man tillsammans med en vän ställs inför olika val som har ”förödande konsekvenser”.

– Vi har valt att inte, som brukligt är, gå på med pekpinnar utan på ett rakt, hårt och ärligt sätt visa vilken typ av värld man ger sig i lag med när man köper smuggelsprit, säger Andreas Morne.

 

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.