Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

DI säger nej till H&M-kritisk annons

Publicerad: 10 Maj 2013, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:46

Annonsen för bättre arbetsförhållanden i Bangladesh textilfabriker välkomnas inte i Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

H MDI

Enligt Aftonbladet lanserar välgörenhetsorganisationen Avaaz en kampanj för bättre arbetsförhållanden i textilfabrikerna i Bangladesh. Kampanjen riktar sig bland annat direkt till H&M och klädkedjans vd Karl-Johan Persson.

För att uppmärksamma kampanjen kom Avaaz överens med DI om en helsidesannons i tidningen. Men när DI fick se annonsen, som föreställer H&M:s vd Karl-Johan Persson ovanför en gråtande fabriksarbetare, vägrade de att ta med den.

Peter Fellman, chefredaktör på DI, berättar för Aftonbladet att annonsen som riktades direkt mot Karl-Johan Persson var för personlig och osmaklig.

– Det är ett branschproblem men den här annonsen går för hårt åt honom som person, han har bevisligen inte gjort något fel. De får göra om den så ska det nog gå bra, säger han till Aftonbladet.

Frida Wickberg


Ämnen i artikeln:

H MDI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.