Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Detta kan branschen förvänta sig

Publicerad: 20 September 2010, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:37

Allt talar för att det blir Alliansen som regerar de närmaste fyra åren. Här är deras syn på mediefrågorna.


Ämnen i artikeln:

Valet 2010ModeraternaAlliansenLena Adelsohn Liljeroth

– Vi har en mer liberal syn på medierna och står för mindre detaljreglering än oppositionen, sa kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth nyligen till Dagensmedia.se.

Mycket talar alltså för att det blir fyra nya år för Alliansen i Rosenbad. Många har kritiserat regeringen för att det inte hänt så mycket på den mediepolitiska fronten under den senaste mandatperioden, men det vill inte Lena Adelsohn Liljeroth kännas vid.

– Mediefrågorna har, till skillnad från vad vissa hävdat, varit prioriterade hos oss, sa hon i en intervju med Dagens Media i våras.

Hon pekar bland annat på Public servicepropositionen samt den omarbetade radio- och tv-lagen, som är mer liberal gällande reklam, sponsring och produktplacering.

Exakt hur en kommande regering kan se ut, både gällande partier och kulturministerposten, är i dag oklart. Samma sak gäller naturligtvis mediepolitiken. Men branschen kan till exempel inte vänta sig något avskaffande av reklamskatten inom den närmaste framtiden - tidigast i budgetpropositionen 2011 kan frågan bli aktuell, enligt det senaste beskedet.

Gällande presstödet, en annan brännade fråga under mandatperioden, har EU nyligen valt att godkänna den svenska modellen.

När Dagens Media strax före valet frågade Moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson om vad Alliansen vill göra på medie- och reklamfronten om de vann svarade han:

– Det finns inget egenvärde för branschen att betrakta sig som ett särintresse. Vi ser det som viktigt att underlätta för den växande tjänstesektorn generellt. Alliansen har sänkt arbetsgivaravgiften för personer under 26 år, något som varit viktigt inte minst för marknadsföringsbranschen med sin relativt låga snittålder. Detta ligger kvar också över nästa mandatperiod.

Martin Schori


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev