Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Det var dumt"

Publicerad: 23 Juli 2010, 12:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:44

Estrellas kampanjbilder är nästan identiska med en schweizisk konstnärs bilder. Dagensmedia.se kan nu avslöja att bilderna har använts utan tillstånd av upphovsmannen.


Ämnen i artikeln:

Estrella

Estrellas nötkampanj ”Väck djuret i dig” har synts på utomhustavlor och print i Sverige, Norge och Finland under flera månader.

Bilderna i kampanjen föreställer människor som klätt ut sig till djur, med hjälp av rekvisita som tennisfodral, skor, strumpor och vantar. I kampanjen syns en älg, en elefant och en struts.

Bilderna är närmast identiska med den schweiziske konstnären Geoffrey Cottenceaus bilder, som i fotoserien ” Animaux” från 2001, gestaltat människor i djurliknande skepnader på samma sätt – bland annat med hjälp av just en sko, tennisfodral och strumpor.

Detta har fått delar av Stockholms konstvärld att börja tala om plagiat.

Estrellas reklambyrå i Sverige, Storåkers McCann slår sig fria.

– Det är inte vi som har gjort just denna kampanj, säger Pia Grahn Brikell, byråns vd.

Istället är det reklambyrån McCann i Norge som står bakom kampanjen.

När Dagensmedia.se konfronterar byråns kundansvarige Paal Tarjei Aasheim medger han att byrån blivit "inspirerade" av Geoffrey Cottenceaus bilder.

Men McCann Norge har dock aldrig varit i kontakt med konstnären. De har inte fått tillstånd från honom att använda sig av hans speciella idé i kampanjen.

Paal Tarjei Aasheim verkar till en början osäker på hur det har gått till.

– Vad jag vet har vi inte pratat med konstnären, jag måste höra med vår AD. Det är ju ganska vanligt att man låter sig inspireras, och att man mixar och matchar med olika uttryck.

– Så länge ni inte ringer upp konstnären och berättar så är det nog ingen fara, bilderna florerar ju redan över hela internet, säger han.

Paal Tarjei Aasheim säger att det i annonserna dessutom står att bilderna är inspirerade av Geoffrey Cottenceaus fotoserie.

Men i de svenska annonserna finns ingen sådan angivelse.

När Paal Tarjei Aasheim senare ringer upp Dagensmedia.se är han ångefull och medger att byrån agerat felaktigt.

– Vi borde förstås ha kontaktat honom, det var väldigt dumt av oss att inte göra det. Det gick nog helt enkelt för fort när kampanjen utformades, det har varit väldigt hektiskt. Sedan skulle det förstås ha stått i de svenska annonserna att kampanjbilderna inspirerats av konstnären, det måste ha blivit något fel.

Dagensmedia.se har kontaktat Estrellas ansvariga för en kommentar samt Geoffrey Cottenceau.

Therese Johansson

Ämnen i artikeln:

Estrella

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.