Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Det har inte varit vår mening att lura någon"

Publicerad: 23 Maj 2016, 07:25
Uppdaterad: 21 November 2016, 10:46

Däcktillverkaren Hankook går nu ut med ursäkt efter den omtalade kampanjen ”Däckpiraterna”.


Ämnen i artikeln:

KampanjSmålandsposten

Dagens Media har tidigare skrivit om den omdiskuterade kampanjen där de så kallade Däckpiraterna utgett sig för att vara en aktivistgrupp som nattetid byter ut däck på bilar som fortfarande kör med dubbfria vinterdäck.

Piraterna gick ut med ett pressmeddelande till flera redaktioner där det stod skrivet att de nu skulle komma till just deras stad.

Senare har däcktillverkaren Hankook gått ut med att dem legat bakom alltsammans som bara vara en kampanj.

Smålandspostens chefredaktör Jens Pehrson har rasat över Hankooks kampanj och menat att det har varit ett idiotiskt påhitt för att lura till sig redaktionell plats.

Nu går Hankook ut med en ursäkt för kampanjen och säger att de kunde varit tydligare med vem avsändaren var från början.

– Det har inte varit vår mening att lura någon utan vi har velat få ut vårt viktiga budskap. Kampanjen är fortfarande i rullning och idéen är ändå så pass bra för att nå ut till en svårnådd målgrupp och därmed öka trafiksäkerheten säger Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Sverige till Dagens Media.

Vad säger du om kritiken att kampanjen bara varit en reklamkampanj för att sälja mer däck?

– Det stämmer inte, utan det här är en ren informationskampanj som kan rädda liv. Vi har inte bara fått kritik utan även positiv respons i sociala medier för att vi som producenter tar vårt ansvar, säger Christine Silfversparre.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KampanjSmålandsposten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.