Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Det finns jättemycket dålig reklam"

Publicerad: 3 november 2011, 05:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Miljöpartiet är enligt Dagens Medias kartläggning det mest reklamkritiska partiet. Samtidigt startade (MP) nyligen ett New York-kontor – lett av två profilerade reklamare. Här ger de sin syn på partiets inställning.


Enligt en undersökning som Dagens Media gjorde förra året är Miljöpartiet det mest reklamkritiska partiet i riksdagen – 88 procent svarade ja på frågan om reklamen bör begränsas ytterligare. Nyligen lämnade tre miljöpartister dessutom in en motion till riksdagen, i vilken de föreslog att "oönskad reklam" skulle förbjudas.

Nyligen öppnade Miljöpartiet ett kontor i New York, som leds av de två profilerade reklamarna Nina Åkestam, på Widen+Kennedy och Max Ahlborn, B-Reel. Dagensmedia.se bad om deras kommentarer till Miljöpartiets reklammotstånd. De valde att svara på frågor i ett gemensamt mejl.

Hur ställer ni er till motionen som (MP) har lämnat in angående begränsning av reklam?

– Läser man motionen är det tydligt att det är ”oönskad reklam” som avses, inte all reklam. Men visst, delar av motionen ger en kanske väl generaliserande beskrivning av reklam. Därför är det viktigt att hålla isär det och vad som faktiskt föreslås. Att svenskar ska ge sitt samtycke till att få sina dörrmattor fyllda av direktutskick eller bli nedringda av telefonförsäljare tycker vi känns vettigt.

 – Samtidigt är det en viktig fråga och en fullt berättigad kritik av vår bransch. Det finns jättemycket dålig reklam som gör precis det motionen anklagar den för. Att vi två jobbar med reklam betyder inte att vi förbehållslöst hyllar all reklam, lika lite som en sushikock nödvändigtvis måste älska hamburgare. Vi har alltid haft "Reklam - nej tack" på brevlådan, just för att den mesta ODR är dålig. På andra sidan skalan finns reklam av kvalitet som människor aktivt söker upp eftersom den tilltalar dem. Kort sagt, vi gillar bra reklam, inte all reklam.

Hur pratas det om just marknadsföring och reklam inom partiet?

– Det finns helt klart många miljöpartister som tycker att konsumtionssamhället är ett problem - det gör vi också. Många har även åsikten att reklam är en bidragande faktor vilket vi kanske bara delvis håller med om. Samtidigt breddas Miljöpartiet och växer så det knakar nu, så det finns också många som inte skriver under på den synen. Det är naturligt och ett parti består av en massa individer med olika åsikter och alla håller inte med varandra om allt.

Med tanke på att MP ibland, som motionen visar, kan vara ett reklamkritiskt parti, har ni fått några reaktioner på att det är just ni två som har startat upp lokalgruppen i New York?

 – Vi har mest fått positiva reaktioner men även ett fåtal negativa. De mer skeptiska tycker att det är konstigt att man kan jobba med reklam och samtidigt vara miljöpartist, just för att man som reklamare uppmuntrar konsumtionssamhället.  Vi själva är inte odelat positiva till konsumtionssamhället. Det trixiga är att det är väldigt svårt att leva i vårt samhälle idag utan att vara en del av problemet, oavsett om man ar reklamare eller ej.

– Men om bara de som är perfekta får engagera sig så kommer ingenting någonsin att bli gjort. Vi tror att för att åstadkomma någonting måste de bakomliggande strukturerna förändras och därför har vi valt att engagera oss politiskt. Kanske kan vi använda våra färdigheter inom kommunikation för att driva intressanta frågor. Miljöpartiet och den gröna rörelsen handlar inte bara om miljö – vad vi är intresserade av är ett hållbart, jämställt och modernt samhälle i stort.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.