Kampanjer
"Det är för mycket reklam"
Publicerad: 19 augusti 2010, 04:15
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41
Socialdemokraten Agneta Lundberg tycker att det finns för mycket reklam i samhället.
Ämnen i artikeln:
Dagens ReklammotståndareRDM
Redaktionen Dagens Media
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.
Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.
Agneta Lundberg (S)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Nej.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja.
Varför?
– Jag tycker att det är för mycket, i stort sett i alla möjliga sammanhang. Det är inte heller gratis!
Anne-Charlotte Hammar Johnsson (M)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Det beror på.
Varför?
– I upplysningssyfte kan det vara bra. Men jag gilla inte reklam riktad mot barn.
Anders Andersson (KD)
Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?
– Ja.
Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?
– Ja, inte generellt men det finns viss reklam som behöver begränsas.
Varför?
– När det gäller försåtlig tobaksreklam och reklam riktad till barn finns det anledning att se över hur de nuvarande reglerna ser ut och eventuellt begränsa ytterligare.
Läs hela undersökningen i DM Plus.
Om undersökningen
Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.