Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

"Det är för mycket reklam"

Publicerad: 19 Augusti 2010, 04:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Socialdemokraten Agneta Lundberg tycker att det finns för mycket reklam i samhället.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Agneta Lundberg (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag tycker att det är för mycket, i stort sett i alla möjliga sammanhang. Det är inte heller gratis!

 

 

Anne-Charlotte Hammar Johnsson (M)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det beror på.

Varför?

– I upplysningssyfte kan det vara bra. Men jag gilla inte reklam riktad mot barn.

 

Anders Andersson (KD)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, inte generellt men det finns viss reklam som behöver begränsas.

Varför?

– När det gäller försåtlig tobaksreklam och reklam riktad till barn finns det anledning att se över hur de nuvarande reglerna ser ut och eventuellt begränsa ytterligare.

Läs hela undersökningen i DM Plus.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev