Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

"Det är för mycket reklam"

Socialdemokraten Agneta Lundberg tycker att det finns för mycket reklam i samhället.


Publicerad 2010-08-19 04:15
Uppdaterad 2015-12-06 15:41

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Agneta Lundberg (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Nej.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag tycker att det är för mycket, i stort sett i alla möjliga sammanhang. Det är inte heller gratis!

 

 

Anne-Charlotte Hammar Johnsson (M)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Det beror på.

Varför?

– I upplysningssyfte kan det vara bra. Men jag gilla inte reklam riktad mot barn.

 

Anders Andersson (KD)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, inte generellt men det finns viss reklam som behöver begränsas.

Varför?

– När det gäller försåtlig tobaksreklam och reklam riktad till barn finns det anledning att se över hur de nuvarande reglerna ser ut och eventuellt begränsa ytterligare.

Läs hela undersökningen i DM Plus.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.