"Det är en ideologisk kampanj"

2010-08-10 10:03  

Kristdemokraternas valkampanj fokuserar på 13 steg för ett mänskligare Sverige. I kampanjen står partiledaren Göran Hägglund mot uppretade vilda djur.

– Vi vill stoppa egomentalitet och vill inte att djungelns lag ska råda och att den starkes rätt ska gälla, säger Kristdemokraternas kommunikationschef Cina Gerdin till Dagensmedia.se.

Kampanjen går upp i dag, tisdag.

– Vi använder klassiska fabelegenskaper hos djuren för att visa beteenden som vi vill arbeta för att få bort. Hyenan som roffar åt sig, buffeln som bufflar sig fram och strutsen som stoppar huvudet i sanden, säger Cina Gerdin.

Kristdemokraterna vill att bilderna uppfattas som humoristiska, men samtidigt med en allvarlig underton, säger hon.

Samtidigt visar undersökningar att många anser att Allianspartierna står just på de starkas sida?

– Vi vill kämpa för mänskligare Sverige, vilket är essensen av kristdemokratisk politik. Vi tror också att de här djurens fabelegenskaper är så pass kända att folk förstår dem. Det här är en ideologisk kampanj, säger Cina Gerdin.

Kampanjen går upp i print, som valaffischer och på utomhustavlor och ljustavlor i hela Sverige. Den är framtagen ihop med reklambyrån Ruth. Maxus har köpt utrymmet i print. Nästa vecka presenteras även tv-reklamen, som går i början av september.

KD:s totala valbudget uppgår till 17 miljoner kronor.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt