Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Det är en ideologisk kampanj"

Publicerad: 10 Augusti 2010, 08:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

Kristdemokraternas valkampanj fokuserar på 13 steg för ett mänskligare Sverige. I kampanjen står partiledaren Göran Hägglund mot uppretade vilda djur.


Ämnen i artikeln:

AlliansenKristdemokraterna

– Vi vill stoppa egomentalitet och vill inte att djungelns lag ska råda och att den starkes rätt ska gälla, säger Kristdemokraternas kommunikationschef Cina Gerdin till Dagensmedia.se.

Kampanjen går upp i dag, tisdag.

– Vi använder klassiska fabelegenskaper hos djuren för att visa beteenden som vi vill arbeta för att få bort. Hyenan som roffar åt sig, buffeln som bufflar sig fram och strutsen som stoppar huvudet i sanden, säger Cina Gerdin.

Kristdemokraterna vill att bilderna uppfattas som humoristiska, men samtidigt med en allvarlig underton, säger hon.

Samtidigt visar undersökningar att många anser att Allianspartierna står just på de starkas sida?

– Vi vill kämpa för mänskligare Sverige, vilket är essensen av kristdemokratisk politik. Vi tror också att de här djurens fabelegenskaper är så pass kända att folk förstår dem. Det här är en ideologisk kampanj, säger Cina Gerdin.

Kampanjen går upp i print, som valaffischer och på utomhustavlor och ljustavlor i hela Sverige. Den är framtagen ihop med reklambyrån Ruth. Maxus har köpt utrymmet i print. Nästa vecka presenteras även tv-reklamen, som går i början av september.

KD:s totala valbudget uppgår till 17 miljoner kronor.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

AlliansenKristdemokraterna

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.