Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

”Det är bara att kasta logikfiltret”

Bryggerijätten Spendrups lanserar juicevarumärket Xubi med sponsorspottar som ska kännas snarare än förstås.


Publicerad 2011-05-05 07:44
Uppdaterad 2015-12-06 15:12

Ämnen i artikeln:

Spendrups

Dela artikeln:

De tre filmerna för den nya produkten Xubi har två gemensam nämnare, amerikanska sydstatare som pratar om snabba frukter.

– Vi sa det när vi provade produkten, att det var som att dricka en frukt, men snabbare. Det tog reklambyrån uppenbarligen fasta på, säger Fredrik Sverkersten, kategorichef för läsk, juice och stilldrinks på Spendrups.

I en av filmerna sitter en jordbrukare på huk med en vattenmelon under armen och en gepard vid sin sida. Han säger på bred sydstatsdialekt:

”Aint nothing faster than this watermelon”.

– Ja, det är bara att kasta logikfiltret när man tittar på de här filmerna. Ambitionen är att de först och främst ska förmedla en känsla.

Kampanjen drar igång om fem veckor och kommer då synas i programsponsring, utomhus och digitalt. På nätet kom längre versioner av de 15 sekunder långa sponsorfilmerna att visas och Spendrups ska också sampla produkten via Facebook.

Reklamfilmerna är gjorda av South Valentin & Byhr. Mediebyrå är Starcom.

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/IfDmP-Qnvnw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/8ODGM5-Zaio" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/HjWRArsq0lw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp South Valentin & Byhr:

Kundansvarig: Johan Elsner/Andreas Pitlik Projektledare: Eva Nordholm Produktionsledare: Anna Mrnjavac Executive CD: Johan Elsner CD/Copy: John Schoolcraft AD: Tommy Lampinen Interactive AD: Jone Eskilsson Final art: Tommy Lampinen & Caroline Hedetoft Produktionsbolag: Raw film & Uncle Morris Co SA Regissör: Peter Cederqvist Stillbildsfotograf: Jeffery Richt Webb produktion: 24hr Spendrups, varumärkeschef xubi: Tove Svidén

Henrik Widell

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.