Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Destinations annonspudel – kampanjar utan kvinnor

Publicerad: 10 November 2014, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

UPPDATERAD. Resesajten Destination.se lovade att ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige. Nu släpps en ny kampanj som slår mynt av sexismkritiken.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Fotot, som visar hur Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexism i Stockholms tunnelbana byts ut mot Destination.ses annons med en kvinna i baddräkt, började spridas på nätet i slutet av oktober.

I samband med kritiken mot Destination.se sade Bjørge Brekke, nordisk marknadschef på Reisegiganten AS som äger Destination.se, då till Dagens Media:

– Vi vill att Destination.se ska vara ett inkluderande varumärke och arbetar för närvarande med en ny varumärkesprofil. I detta arbete tar vi bland annat mer hänsyn till den rådande samhällsdebatten i Sverige.

Nu har Destination.se kommit ut med en ny kampanj i tunnelbanan. Den nya kampanjen slår mynt av sexismkritiken och innehåller enbart sajtens logga samt en text som lyder: " Här visas ofta en kvinna, men inte den här gången".

– Anledningen till att vi går ut i den här kampanjen är att vi vill att Destination.se ska vara ett inkluderande varumärke. Vi har upplevt att responsen på vår marknadsföring har varit annorlunda i Sverige än i Danmark och Norge. Vi vill visa att vi lyssnar på marknaden och valde därför att använda den här omgången av utomhusaffischer för att visa att vi vågar tänka nytt, säger Bjørge Brekke till Dagens Media.

Hur fick ni idén till kampanjen?

– Den kom till som ett resultat av interna diskussioner som vi på marknadsavdelningen har haft under en lång tid. Marknadsavdelningen är sammansatt av folk med bakgrund från många olika länder och det är ganska jämnt fördelat i kön och ålder. Det gör att vi kan se saker ur många olika synvinklar. Den här kampanjen är lika mycket en kommentar till vår interna debatt som till marknaden.

Vad hoppas du att kampanjen ska leda till för er del?

– Resebranschen som helhet är ganska konservativ i sin kommunikation och vi hoppas att vi genom att vi utmanar stereotyperna kan få ett bättre resultat än att bara följa traditionen. Vi mäter framgången för den här kampanjen utifrån samma parametrar som våra andra kampanjer. Om det visar sig att kampanjen leder till bättre siffror har vi lärt oss något som vi kan ta med oss.

Den nya annonsen har under morgonen fått spridning i sociala medier.

" Destination.se har tagit till sig av vårt budskap och visar att det är möjligt att ta nya grepp i reklam! Grymt av Destination.se tycker vi. Hoppas att många fler företag följer efter!", skriver Reklamera, som drivs av Sveriges Kvinnolobby, på Facebook.

Destination.se lanserades av Schibsted 2008 men såldes till norska Reisegiganten i somras.

LÄS ÄVEN:

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev