Kampanjer
Destination.se om Kvinnolobbyns foto: "Ska ta mer hänsyn till samhällsdebatten i Sverige"
Publicerad: 22 oktober 2014, 06:34
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:24
Sveriges Kvinnolobbys kampanj mot sexistisk reklam ersattes med en kvinna i badkläder. Nu kommenterar annonsören Destination.se fotot som sprids på nätet.
DT
Dante Thomsen
Sveriges Kvinnolobbys crowdfundade kampanj mot sexistisk reklam i Stockholms tunnelbana har pågått under hösten.
Igår togs kampanjen ner och ersattes av en kampanj från resesajten Destination.se.
Ögonblicket när kampanjerna bytte plats förevigades på en bild som nu publicerats av bland andra Dagens Nyheter och Sveriges Kvinnolobby.
På bilden ser man hur en MTR-anställd ersätter Kvinnolobbyns annons med texten " Här brukar det sitta en bild på en sexualiserad kvinna" med just en halvnaken kvinna.
– Det är ett bevis på det som vår kampanj syftat till, att kollektivtrafiken blivit ett galleri för sexistisk reklam, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, till DN.
Dagens Media har varit i kontakt med Bjørge Brekke, nordisk marknadschef på Reisegiganten AS som äger Destination.se, för att fråga hur han ser på att hans varumärke syns i det här sammanhanget.
– Först och främst vill jag gratulera Sveriges Kvinnolobby till ett fantastiskt foto som på ett mycket tydligt sätt förde fram deras budskap, säger han till Dagens Media.
Enligt Bjørge Brekke köpte Destination.se annonsplatsen i tunnelbanan med mycket kort varsel.
– Därav hade vi mycket kort tid på oss att leverera materialet. Vi valde därför att använda en kampanj som egentligen är avsedd för den norska marknaden.
Vad tycker du om kritiken?
– I Danmark och Norge har vi kört liknande kampanjer i många år och där associeras de förmodligen mer med sommarvärme och lycka än med politik.
Hade ni kunnat utforma annonsen på något annat sätt?
– Vi vill att Destination.se ska vara ett inkluderande varumärke och arbetar för närvarande med en ny varumärkesprofil. I detta arbete tar vi bland annat mer hänsyn till den rådande samhällsdebatten i Sverige, säger han och tillägger:
– Men det är fortfarande så att vi säljer sol- och badresor där möjligheten att kasta av sig vinterkläderna är central. Men vi tar kritiken som en utmaning att tänka annorlunda.
Sveriges Kvinnolobbys motsvarighet i Norge, Kvinnefronten, är dock inte imponerade av Bjørge Brekke svar.
" Det verkar som att marknadschefen anser att Norge är ett land som välkomnar all sexistisk reklam. Till det har vi norska feminister detta att säga: "Kom inte dragandes hit med din skit". Inte heller i Norge slipper ni undan politiken. Även i Norge spenderar vi tid på att kommentera problematisk reklam", skriver Kvinnefronten på sin sajt.