Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Delicato blixtkampanjar – "munnen, inte mulen"

Publicerad: 14 december 2017, 09:23
Uppdaterad: 14 december 2017, 09:45

Blixtkampanjen "Dopingklassad? Javisst!" kom fram efter att en häst fastnat i en dopningskontroll med spår av koffein och teofyllin i kroppen.


Ämnen i artikeln:

Delicato

Under en tävling i Kristinehamn i juli 2017 fastnade en häst i en dopningskontroll. I hästens kropp hittades koffein och teofyllin. Genom kaffe och choklad kan koffeinet brytas ner till teofyllin. Nu väljer Delicato att lansera blixtkampanjen "Dopinklassad? Javisst!".

Disciplinnämnden dömde ryttaren till böter på tusen kronor. Poängen och resultaten från tävlingen ströks.

Ryttaren uppger att hästen kan ha fått i sig ämnena när den druckit ur en behållare som hon tidigare förvarat kaffe och choklad i. Det här tycker Delicato är djupt olyckligt och vill erbjuda ryttaren ersättning motsvarande bötesbeloppet för att ha fått i sig de dopningsklassade ämnena.

Djur ska inte konsumera våra produkter. Vi vill därför understrycka att Delicatobollen ska in i munnen och inte i mulen", skriver de i ett pressmeddelande.

Nord DDB är byrån bakom kampanjen. 

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Delicato

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.