De vill utmana Lucia-idealen

Organisationen I am proud och Ohsnap Sweden vill vi belysa att alla skall ha samma rätt att få vara lucia.

I samband med de senaste dagarnas uppmärksamhet kring Åhléns Lucia-annons, har organisationen I am proud, vars syfte är att lyfta kroppspositivism, och Ohpsnap Sweden startat en kampanj i sociala medier för att utmana de kvinnliga Lucia-idealen.  

Den första lucian som utsetts är Moha Frikraft, 26, som har adhd, autism och en medfödd cp-skada.

Under hashtaggen #allasvårlucia står motiveringen:

"Att vara olik andra ser Moha som en styrka som själv har autism, adhd och en medfödd cp-skada. Hon kämpar dagligen för allas lika värde och uppmanar till att andra ska våga vara sig själva. Men att vara olik och sticka ut gör också att man inte passar in i samhällets normer. Men det hindrar inte Moha, speciellt inte i Luciatider".

– Jag vill bryta normerna och tror på olikheter. Varför ska samhället styras av en bild som bestämmer hur alla ska vara? Jag blir ledsen av att folk inte vågar vara sig själva. Strunta i vad alla andra tycker och tänker, säger Moha Frikraft till Expressen.

Bakom kampanjen står Casandra Hallberg och Sophia Anderberg. Syftet med att uppmärksamma olika kroppar och utseenden grundar sig i en vilja att arbeta förebyggande för ungas psykiska hälsa.

– Vi vill visa att alla kroppar är lika mycket värda och att alla människor ska känna sig stolta. Man ska ta hand om sin kropp och älska den, för det är den värd, säger Casandra Halberg till Expressen.

 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-12-07 07.41Uppdaterad 2016-12-07 07.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: