Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

De vill synliggöra omedveten könsdiskriminering

UPPDATERAD. Bonnierkoncernen och Arlanda Express deltar i "She's got this" kampanj, som jobbar för att adressera omedveten diskriminering i näringslivet.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 15 November 2017, 09:45
Uppdaterad: 16 November 2017, 13:16

Ämnen i artikeln:

BonnierFrida BoisenArlanda Express

Bild 1/4  Cecilie Moxheim och Tara Derakshan är initiativtagare till kampanjen i Sverige.

Omedveten könsdiskriminering innebär att män och kvinnor bedöms olika, när beslutsfattaren påverkas av sina fördomar utan att vara medveten om dem.

Den ideella organisationen "She's got this" jobbar för att adressera omedveten diskriminering i näringslivet.

Med start igår den 14 november lanserar man därför en kampanj med samma namn, som genomförs i samarbete med flertalet svenska företag – bland annat Bonnierkoncernen och Arlanda Express.

"She's got this" menar att problematiken med omedveten könsdiskriminering är en förklarande faktor till ojämställdheten i näringslivet. Insikterna som kampanjen baseras på är forskningsbaserade, bland annat i studier från Harvard och McKinsey & Co.

En av dessa studier, där män och kvinnor pitchade in samma idé till en grupp investerare, visade att 68 procent ville investera i mannen medan motsvarande siffra för kvinnan var 32 procent, trots att alla faktorer, såsom affärsidé och manus, var identiska. Kön var den enda skillnaden.

– Kampanjen lanserades första gången i Norge 2015, och här i Sverige har vi jobbat i flera månader inför kampanjveckan. Med tanke på #MeToo-rörelsen är ämnen mer aktuellt än någonsin, och tajmingen för den här typen av kampanj är perfekt. Den skiljer sig visserligen från #MeToo på så vis att den rörelsen handlar om sexuella trakasserier, medan det här handlar om de undermedvetna fördomar vi alla har, och hur vi agerar och tar beslut utifrån dessa. Syftet med kampanjen är att inte peka finger åt någon, utan att inkludera både kvinnor och män i diskussionen, säger Tara Derakshan till Dagens Media.

Tillsammans med Cecilie Moxheim är hon initiativtagare till kampanjen i Sverige.

"Tacklar jämställdhetsproblemet på ett nytt sätt"

Det svenska startskottet för "She's got this" går nu, men tanken är att den ska expandera till andra länder.

– De bolag som deltar har varit med ända sedan vi gick ut med att vi skulle göra den här kampanjen, så det visar att det funnits en vilja att ta ansvar redan innan #MeToo-rörelsen satte fart. Men nu finns ytterligare ett incitament för alla anställda att vara med, eftersom att ämnet är så högaktuellt, fortsätter Tara Derakshan.

De medverkande bolagen anordnar frukostar och workshops under veckan tillsammans med sina medarbetare.

– Den första workshopen höll vi igår hos TV4, vilket var en väldigt positiv upplevelse. Vi fick fantastisk respons bland de första deltagande där många fick en "aha"-upplevelse när de fick möjlighet att rannsaka sitt intuitiva beteende. "She's got this" tacklar jämställdhetsproblemet på ett nytt och lättsamt sätt som inte tidigare nämnts inom svensk media. Folk behöver lära sig om omedvetna fördomar – det är endast så vi kan stanna upp och förstå de konsekvenser som våra handlingar kan få mot våra vänner, kollegor, anställda, avslutar Tara Derakshan.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.