Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

De vill minska reklamtröttheten

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer lanserar sin största satsning någonsin, kallad ”Reklam – inte bara störande”. Syftet är att öka förståelsen kring reklam och vad som skulle hända om reklamen försvann.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Juni 2017, 13:40
Uppdaterad: 29 Juni 2017, 14:28

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerForsman Bodenfors

Allt fler uppger att de blir störda av reklam. I en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer 2016 svarade 52 procent av svenska folket att de har en negativ inställning till reklam.

Med sitt nya initiativ "Reklam – inte bara störande" vill Sveriges Annonsörer därför sprida kunskap och påvisa varför reklamen är viktig.

– Reklamen möjliggör det mesta som vi tar för givet i dag. Därför är vi oroade över utvecklingen när allt fler värjer sig mot reklamen på olika sätt. Vi vill vara en motkraft till den negativa inställning till reklam som finns i samhället och genom detta initiativ hoppas vi kunna skapa dialog och öka förståelse för reklamens roll, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

I en rapport som genomförts på uppdrag av World Federation of Advertisers och som Dagens Media tidigare skrivit om, framkommer det att en investerad euro ger sjufaldigt tillbaka till EU:s BNP. Dessutom att reklamen bidrar till arbetstillfällen och möjliggör ett brett medieutbud och sociala medier.

Kampanjen är Sveriges Annonsörers största någonsin och kommer att synas på tv, i radio, utomhus, i dagspress samt online.

Som en del i kampanjen uppmanas svenska folket också tycka till kring reklamen – och komma med förslag på hur reklamen kan bli bättre.

kampanjsidan kan vem som helst dela med sig av sina åsikter. Synpunkterna från svenska folket kommer att sammanställas och delges de närmare 600 anslutna medlemsföretagen hos Sveriges Annonsörer.  

– Många har starka åsikter kring reklam, så vi hoppas att svenska folket tar tillfället i akt och delar med sig av sina åsikter och tankar, fortsätter Anders Ericson.

Reklambyrån bakom kampanjen är Forsman & Bodenfors.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.