Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

De vill göra vägarna säkrare med budskapet "Kör som en kvinna"

Publicerad: 12 Oktober 2016, 06:55
Uppdaterad: 12 Oktober 2016, 08:28

Trafiksäkerhetsorganisationen NTF och däcktillverkaren Hankook går gemensamt ut i en kampanj inför vintern med budskapet ”Kör som en kvinna”. Bakgrunden är att män och framförallt yngre män i åldern 18-25 år är överrepresenterade i olycksstatistiken på de svenska vägarna.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Statistiken talar sitt tydliga språk – män är inte lika säkra bilförare som kvinnor. Undersökningar visar att män tar fler risker, kör med mindre marginaler och löper betydligt större risk än kvinnor att skada sig själva och andra i trafiken.

Därför gör trafiksäkerhetsorganisationen NTF och däcktillverkaren Hankook ett samarbete för att öka säkerheten på de svenska vägarna, genom en kampanj med budskapet "Kör som en kvinna".

– Vi har identifierat körstilen som den enskilt viktigaste riskfaktorn på svenska vägar. Det förstaresultatet av vårt samarbete är därför att vi gemensamt går ut och uppmanar alla bilister att köra som en kvinna då statistiken visar att kvinnors körstil är mycket säkrare än mäns. Det spelar ingen roll hur bra bil eller däck du har om din körstil är riskabel, säger Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Sverige och Marie Nordén generalsekreterare på NTF, i ett pressmeddelande.

Tanken med informationskampanjen är att med ett kontroversiellt budskap rikta in sig på att nå män och framförallt yngre män inför vinterns mer utmanade väglag, då det är än viktigare med en säker körstil.

Bland manliga bilförare cirkulerar många fördomar kring kvinnors bilkörning. Det är bara det att sanningen är en annan. Kvinnor kör betydligt bättre i fråga om säkerhet, där är statistiken entydig. Kan vi få några män med riskabel körstil att öppna ögonen och ändra sin körstil har vi förhoppningsvis förhindrat några trafikolyckor, fortsätter Christine Silfversparre.

Samarbetet mellan NFT och Hankook omfattar dels en informationsdel som går ut på att höja den allmänna kunskapen om trafiksäkerhet, dels en certifiering av personal på däckverkstäder runt om i landet. Det ingår även att gemensamt ta ställning i viktiga trafiksäkerhetsfrågor.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.