Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

"De som tycker så skiter jag i"

Publicerad: 29 september 2010, 08:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:37

”Vi gillar olika”. Så heter Aftonbladets kampanj mot främlingsfientlighet. Samtidigt har nästan alla tidningens chefer svenskklingande namn.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

De namn som listas på Aftonbladets sajt inom ledningsgrupp, redaktionsledning samt på de olika nyhetsredaktionerna är i princip uteslutande svenskklingande.

Jan Helin, chefredaktör och ansvarig utgivare på Aftonbladet, anser dock inte att det är konstigt att driva en kampanj för mångfald, trots att mångfald är svår att finna i tidningens egna led.

– Jag förstår problemställningen, men personligen tycker jag inte att det är ett problem. Jag tror att de som ser det som så vill se det så, de har en agenda, säger han.

Han medger samtidigt att redaktioner inte är de mest integrerade arbetsplatserna, men menar samtidigt att fler och fler invandrare börjar komma in.

– Men att säga att jag inte kan uttala mig om vissa saker för att jag är svensk medelklass, det tycker jag är larvigt.

– De som tycker så, dem skiter jag i, avslutar Jan Helin.

Kampanjen "Vi gillar olika" kom som en reaktion på valdagen efter att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen och syftar till att främja mångfald och ta ställning mot rasism.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev