Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

De ska sälja NYC i Skandinavien

Publicerad: 15 januari 2014, 15:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51

Två svenska byråer lyckades tillsammans knipa New York Citys kommunala turismbolag som kund.


Svenska Our Man In Scandinavia och pr-byrån Comvision kommer tillsammans att arbeta med den nya kunden NYC & Company.

Our Man in Scandinavia och dess marknadschef Johnny Gardsäter ska ansvara för försäljning och marknadsföring till resebranschen. Medan Comvision ska sköta pr och kommunikation för att stärka New York City som varumärke bland nordiska resenärer.

– Vi kommer jobba både inom traditionell och digital media. Arbetet är ett led i att New York City har som mål att få totalt 55 miljoner besökare under 2015. En viktig marknad är nu Skandinavien och Finland som NYC & Company satsar ytterligare på genom PR och marknadsföring, säger Elin Norlin på Comvision till Dagens Media.

Svenskarnas resor till USA och i synnerhet New York har ökat senaste åren, vilket har öppnat för nya flyglinjer och billigare flygpriser. Därför kommer Comvisions uppdrag handla om att även sälja in stadsdelarna vid sidan om Manhattan: Bronx, Staten Island, Brooklyn och Queens.

– Skandinaviska resenärer har redan bra kunskaper och är bra på att hitta guldkorn på Manhattan. Men man får inte glömma att New York är en hel stad, med ytterligare fyra stadsdelar, säger Elin Norlin.

NYC & Company finansieras till 40 procent av staden New York City. Resten finansieras av privata medlemmar och företag, som till exempel American Express, Booking.com och Santander.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.