Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

De köper mest reklam

Telekomjättarna tryckte på gasen under årets första månader. Dagensmedia.se har listan över största reklamköparna.


Publicerad 2012-04-20 10:00
Uppdaterad 2015-12-06 14:25

Ämnen i artikeln:

Telenor

Dela artikeln:

Totalt investerades 11,7 miljarder kronor brutto i medieutrymme under första kvartalet 2012, enligt Sifo reklammätningar.

Största annonsören är Ica, som investerade 211 miljoner, en minskning med 9 procent jämfört med året före.

Telekomjättarna Telia, Tele2 och Telenor har alla ökat medieköpen rejält jämfört med första kvartalet 2011. Konkurrenten Tre valde en annan strategi och drog ner investeringarna med 20 procent.

De köpte mest medieutrymme första kvartalet 2012 (bruttomedieinvesteringar i miljoner kronor. Procentuell förändring från q1 2011 inom parentes):

11,7 miljarder

Ica 211 (-9)

Telia 164 (49)

Tele2 139 (42)

Unilever 133 (9)

Coop 117 (-23)

Volkswagen 112 (4)

Telenor 102 (64)

McDonalds 98 (50)

Procter & Gamble 96 (-24)

Svenska Spel 93 (29)

Viasat 83 (96)

L'Oréal 83 (-24)

Tre 83 (-20)

Elgiganten 81 (-49)

Sova 77 (9)

Lendo 74 (62)

Ikea 72 (-15)

McNeil 70 (72)

Fastighetsbryån Swedbank 69 (-3)

Media Markt 62 (43)

Källa: Sifo rm

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.