De kan vinna Inhouse

Hela 35 bidrag är nominerade i Dagens Medias reklamtävling Inhouse.

Inhousetävlingen uppmärksammar den reklam som produceras internt på Sveriges marknads- och inhouseavdelningar. Inhouse är därför inte bara Sveriges första, utan också enda reklamtävling, som garanterat inte kommer att vinnas av en reklambyrå.

Totalt har 101 bidrag skickats in till årets tävling. Juryn har nu valt att nominera 35 av dem.

– Jag tycker att det en hög nivå på bidragen generellt och det är slående att många bidrag har en väldigt hög nivå i strategin – och en hög ambition. Men sedan är det en del som inte klarar att hålla i strategin hela vägen och man tappar lite i utförande, säger Christel Hedin, vd på Abakus och ledamot i Inhousejuryn.

Vad krävs för att öka den kreativa höjden?

– Jag tror att man måste vara villig att ta lite större risker, att ställa saker på sin spets och kanske investera någon krona mer. Det blir lätt produktionsmässigt, men här har vi bra idéer som förtjänar en bättre framtid.

Vill du ge något råd till dem som skickar in bidrag?

– En del bidrag kunde ha varit gjorda med större ambition, och att lägga lite mer tid på sin anmälan hade gynnat många bidrag. Dessutom så saknas ibland beskrivningar av resultat, och det vill man så klart gärna ha med i kategorier där det är av vikt.

Inhouse startades av Dagens Media och Arkitektkopia redan 2011. I år är det alltså åttonde gången som tävlingen arrangeras.

Priserna delas ut vid en gala 24 oktober på At Six i Stockholm.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2018-09-11 05.30Uppdaterad 2018-09-11 09.48

Ämnen i artikeln:

Inhouse 2018

Samtliga nominerade bidrag Bästa Digitala Aktivitet Telge AB “Sorteringsexperimentet” Universal Music & Brands “Musikgibbet” Bisnode Sverige ”Bollen är rund? Inte längre.” Tre ”Tre tips från Coachcedo” Unionen ”#unionenpitch”   Bästa DR Nent Group “Rix Morronzoo – I nöd och lust” Collector Bank “Svarta lådan” Coop “Inbjudan Almedalen” Telia “Ett säkert kort”   Bästa Expo Metro Media House ”#varinteendouche” Ica Sverige AB”Monsterträdgården” Coop ”Lösgodis & naturgodis”   Bästa Inkluderande Kampanj Metro Media House ”WomanUp-podden” Ica Sverige AB “Den bästa julen” Baby Björn “Baby Power"   Bästa Trycksak ATG "Hästboxen" Ica "Månadens skörd" Apoteket "Barnboken" Telia "Ett säkert kort" Coop "Lösgodis & naturgodis"   Bästa Kampanj Nent Group “Rix Morronzoo – I nöd och lust” Telge AB ”Sorteringsexperimentet” Ica Sverige AB” Monsterträdgården” Ica Sverige AB “Ica Maxi Ronneby” Stadsbiblioteket Göteborg ”25 bibliotek i din hand” Tre ”Så mycket bättre förr” Maskrosbarn ”Soc hör du mig?”   Årets Inhouseavdelning Bonnier Broadcasting Tele2 Sverige AB Bisnode Sverige Tre ATG   Årets Rookie Caroline Nylander, Tele2 Sverige AB Alex Wennerholm, Tre Creative Agency Emilia Eriksson, The We Select Company AB