De kan vinna 100-wattare

Forsman & Bodenfors har flest vinstchanser inför 100-wattaren.

100-wattaren avgörs 4 december. Totalt skickade 92 byråer in bidrag till tävlingen – 32 av dem har nu nominerats.

Flest nomineringar har Forsman & Bodenfors med åtta stycken, därefter hittar vi Garbergs med sex nomineringar och Åkestam Holst, som också har sex nomineringar.

Högt upp på listan finns även King med totalt fem nomineringar, bland annat för Ica – Sveriges största annonsör. Honesty, som vann 100 watt i kategorin Långsiktigt i fjol, hamnar på en delad fjärde plats med totalt tre nomineringar, tillsammans med byrån Tillsammans Sthlm.

Samtliga nomineringar (kampanj, annonsör, kategori)

Forsman & Bodenfors (8 nomineringar) Oatly, Rebranding, Oatly (Konsument – Kampanj) Prata mer med varann, Comviq (Konsument – Kampanj) Vintersaga, Volvo Car Sverige (Konsument – Kampanj) Kvalitetskontrollen, Apoteket (Konsument – Kampanj) Watch Your Back, If Skadeförsäkring (Konsument – Kampanj) Bara för att..., IQ (Ideell – Kampanj) Watch Your back, If Skadeförsäkring (Årets Nytänk) Systembolaget, Långsiktig varumärkesvård, Systembolaget (Långsiktigt)

Garbergs (6 nomineringar) Sebran – ett särskiljande koncept, Synoptik (Konsument – Kampanj) Lager than life, Netonnet (Konsument – Kampanj) Abused Emojis, BRIS (Ideell – Kampanj) Abused Emojis, BRIS (Ideellt – Singel) A hair raising message, Barncancerfonden (Ideellt – Singel) First Person Lover, Björn Borg (Internationellt)

Åkestam Holst (6 nomineringar) Bröllop Online, IKEA (Konsument – Kampanj) För dig som älskar energi, men vill slippa tänka på el, Skellefteå Kraft (Konsument – Kampanj) We Are Travelers, SAS (Konsument – Kampanj) Blowing in The Wind, Apotek Hjärtat (Konsument – Singel) The Singing Sailor, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen (Ideellt – Singel) We Are Travelers, SAS (Internationellt)

KING (5 nomineringar)        Relansering Eurojackpot, Svenska Spel (Konsument – Kampanj) Judit House Duo, Com Hem (Konsument – Kampanj) INGENTING, Rädda Barnen (Ideell – Kampanj) ICA Hälsorabatt, ICA (Årets Nytänk) ICA Långsiktigt, ICA (Långsiktigt)

Honesty (3 nomineringar) Stabilt sedan 1915, Beijer Byggmaterial (Konsument – Kampanj) Stabilt sedan 1915, Beijer Byggmaterial (Företag) JET byter namn till INGO, Ingo (Konsument – Kampanj)

Tillsammans Sthlm (3 nomineringar) Eton Closets B2B, Eton Shirts (Företag) Eton Closets B2B, Eton Shirts (Internationellt) Weekday 72 hour Pop Up, Weekday (Internationellt)                   

ANR BBDO (2 nomineringar) Like a Swede, TCO - Tjänstemännens Centralorganisation (Ideellt – Singel) Umeå Energi - Dolf & Järven, Umeå Energi (Långsiktigt)

Bulldozer (2 nomineringar) Drick mer grönsaker, Brämhults Juice (Konsument – Kampanj) Säkra smajlet, Folktandvården Värmland (Konsument – Kampanj)

Dear Friends & Shout (2 nomineringar)    Liseberg - Den roliga kön, Liseberg (Konsument – Singel) Liseberg - Den roliga kön, Liseberg (Årets Nytänk)

Ehrenstråhle DDB (2 nomineringar) Playing Apart, Telia (Företag) SL Buss-iness Class, SL (Företag)

Gullers Grupp (2 nomineringar) Jag är lärare, Södertörns högskola (Konsument – Kampanj) Jag är lärare, Södertörns högskola (Ideell – Kampanj)

INGO (2 nomineringar)         Utvecklingen av den Blå stolen , Barncancerfonden (Långsiktigt) Bosses Mjölk, Lidl (Konsument – Kampanj)

Le Bureau (2 nomineringar)                      Årets julklapp, Röda Korset (Ideell – Kampanj) För det vidare, Skolverket (Långsiktigt)

TBWA (2 nomineringar)       Lanseringkampanj Loka Crush, Spendrups (Konsument – Kampanj) SJ Affärskampanj, SJ (Konsument – Kampanj)

The Teem (2 nomineringar) Svensk på omvägar, Finnair (Företag) String – Show, don't tell, String Furniture (Internationellt)

Volontaire (2 nomineringar) Libero BabyBuzz, Libero/SCA (Årets Nytänk) Fel hand, Hjärnfonden (Ideellt – Singel)

Yours (2 nomineringar) Lilla Aktuellt Kollen, SVT (Konsument – Singel) Explore Stockholm, Taxi Stockholm (Konsument – Singel)

1 nominering

Ahlstrand & Wållgren Reklambyrå: Marbodal Fyren, Marbodal Kök (Konsument – Singel)

CP+B Scandinavia: Bordershop ombord, Stena Line (Konsument – Kampanj)

DDB Stockholm: The Rag Bag, Uniforms for the Dedicated (Årets Nytänk)

DigitasLBi Nordics: Volvo Virtual Sellout - XC90, Volvo (Internationellt)

Hummingbirds och MEC: Zeta – Från en familj där mat är kärlek, Zeta (Konsument – Kampanj)

Kelly and Pling: Godis är gott men glöm inte tänderna, Unilever, Pepsodent (Konsument – Singel)

Kärnhuset: Prata med barnen, Stockholms Stadsmission (Ideell – Kampanj)

Lowe Brindfors: BMW xDrive, BMW (Konsument – Kampanj)

Mecka: Stand up marathon, Matting (Företag)

PHD Media: Motorklubben, Försvarsmakten (Konsument – Kampanj)

Pool: House of Nightmares, Gröna Lund (Konsument – Kampanj)

Saatchi & Saatchi Stockholm: Publiksläppet, Popagandafestivalen / Luger inc. (Konsument – Singel)

Starcom Stockholm: #mittljus, Svenska Kyrkan (Ideell – Kampanj)

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-10-23 06.37Uppdaterad 2015-12-06 20.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: