Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”De är sjukt lika varandra”

Publicerad: 3 Maj 2010, 14:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Spansk kampanjsajt påminner om Försäkringskassans dito.


Tidigare under måndagen skrev Dagensmedia.se om Försäkringskassans nya kampanjsajt, där myndigheten vill ha allmänhetens tips på hur verksamheten kan förbättras.

Ett nyhetstips till Dagens Media påpekar att sajten är misstänkt lik en annan sajt, gjord av byrån Soon In Tokyo, för spanska designskolan Elisava.

Sebastian Smedberg, kreatör på Garbergs, som arbetat med Försäkringskassans kampanjsajt, håller med om att sajterna är lika. Han förnekar dock att Garbergs skulle ha inspirerats av den spanska sajten.

– Jag har aldrig sett sajten tidigare, men det går inte att bortse från att de är sjukt lika varandra formmässigt. Ursprunget till vår formidé bestod av animationer i ett rutsystem för att koppla till kampanjfilmen och färgerna som vi använder är Försäkringskassans komplementfärger.

– Det är olyckligt att formen blivit så lik men det handlar ju om en helt annan idé och ett helt annat sammanhang. Dessutom gäller det bara förstasidan på sajten, säger han.

Christer Lindh

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.