Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

De annonserar mest på Google

Publicerad: 16 December 2015, 12:40
Uppdaterad: 16 December 2015, 12:58

Turistnäringen dominerar när Sifo Reklammätningar summerar årets största sökordsannonsörer.


Ämnen i artikeln:

Google

Enligt Sveriges Annonsörer har sökordsmarknadsföring bara på några år gått från att vara bottenskrapet i marknadsbudgeten till att vara en betydande och självklar post i företagens budgetar.

Under 2014 investerade svenska företag nästan fyra miljarder kronor i sökordsannonering, vilket i stort sett är detsamma som köp hos Google.

Siffran för 2015 spås bli en ökning på 20 procent, enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM).

Enligt TNS Sifos reklammätningar är Booking.com det företag som som investerat mest på den svenska sökmarknaden under 2015.

10 största annonsörerna på Google

  1. Booking.com
  2. Trivago.se
  3. Hotels.com
  4. Momondo.com
  5. Hm.com
  6. Banknorwegian.se
  7. Telia.se
  8. Sas.se
  9. Norwegian.com
  10. Ticket.se

– Många av företagen som lägger mycket pengar på sökmarknadsföring är verksamma inom turistnäringen. Hotellnätter och flygresor är tjänster som har ett tydligt sista förbrukningsdatum och behöver hela tiden sälja slut och då kan sök utan tvekan effektivt driva försäljningen, säger Jannice Borekull marknadschef och vice vd för Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.