DDB:s Lisebergreklam upprör

Föräldrar har reagerat starkt mot DDB:s reklamkampanj för Liseberg, där barn porträtteras som monster.

Dagens Media har tidigare berättat om Lisebergs kampanj inför Halloween där nöjesparken bland annat skapat funktionen ”Click or treat” på Aftonbladets nöjessajt. En del av kampanjen består även av annonser med bilder på barn som till hälften porträtteras som monster.

Bilderna har fått både föräldrar och experter att reagera starkt, skriver gp.se.

– Våra barn är livrädda för Liseberg nu och vill inte gå dit. Vi får prata om allvarliga saker som varför barnen är blodiga, säger tvåbarnsföräldern Marie Bronedahl till gp.se.

Marie Bronedahl och hennes man har kontaktat Liseberg via mejl. I svaret skriver företrädare för Liseberg:

"Innan klockan fem kommer parken vara höstglad med åk och kaninbus för de yngre barnen. Men klockan fem, när mörkret faller, kommer Liseberg att vara en riktigt läskig plats. Reklamen, med sina två sammanfogade bilder är ett sätt att visa upp de båda upplevelserna på ett rättvisande sätt."

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2015-10-26 06.04Uppdaterad 2015-12-06 20.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: