Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

DDB: ”Instagram tog bort nästan alla bilder”

Publicerad: 17 Mars 2016, 13:42
Uppdaterad: 18 Mars 2016, 09:22

Bild 1/2  

Här är Rosa bandets resultat efter bröstkampanjen. "De flesta bilder togs bort bara några timmar efter att de blivit publicerade", säger Paul Dombek på DDB Berlin.


Ämnen i artikeln:

FacebookInstagramRosa Bandet

”Check it before it’s removed” kallas kampanjen som anspelar på Facebook och andra sociala mediers regler kring bilder på kvinnliga bröstvårtor, som antingen censureras eller tas bort.

Kampanjen baseras på 17 kvinnors egna berättelser kring bröstcancer där en introduktionsfilm visar hur kvinnor bör undersöka sina bröst för att upptäcka cancerknölar i god tid.

På kampanjsajten uppmanar de besökarna att delta i initiativet genom att dela någon av kampanjbilderna på Facebook och Instagram som pryds av budskapet ”Check it before it’s removed”.

På sajten skulle det även vara möjligt att se de bilder som olika sociala medier-plattformar valt att ta bort, en funktion som inte fungerat och därför tagits bort från hemsidan.

Enligt DDB Berlin som skapat kampanjen i samarbete med Rosa bandet Tyskland så har ”Bröstkuppen” gett blandade resultat.

– Just nu verkar det som att Facebook valt att sluta att ta bort våra bröstinlägg efter att media lyft kampanjen. Det verkar också som att de varit mycket angelägna om att ta bort inlägg från privata profiler men inte från våra tjänster som ändå påverkat mer än 10 000 människor på Facebook. Detta leder oss att tro att Facebook inte bara hanterar detta ämne lite mer känsligt men också avstår från att ta bort bilder från populära Facebook-profiler, säger Paul Dombek från DDB Berlin till Dagens Media och fortsätter:

– Samtidigt har Instagram tagit bort nästan alla bilder där vissa konton även blockerats ett par dagar. De har verkligen varit hårda med att förbjuda dessa bilder.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.