Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Dassigt, Piratförlaget!

Publicerad: 24 Januari 2011, 12:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Vid ett besök på en av 88 utvalda svenska toaletter kan nödiga besökare snart mötas av en hemsk syn.


Ämnen i artikeln:

WelcomPiratförlaget

Inför lanseringen av den norske författaren Jo Nesbøs nya deckare genomför Piratförlaget en gerillakampanj på toaletter i Stockholm, Göteborg och Malmö.

På toalettstolen har man fäst en självhäftande dekal där Jo Nesbø själv tittar upp. På vattentanken finns också ett kort budskap med författaren som avsändare.

– Det började med en scen i den nya boken där karaktären hoppar ner i ett utedass och använder en toarulle för att få luft. Han har sänkt ner sig så mycket för att inte kunna bli spårad, Cherie Fusser, marknadschef på Piratförlaget och fortsätter:

– Det är verkligen en hemsk scen men samtidigt så himla roligt. När byrån kom med idén kändes det så klockrent att spinna vidare på det att det inte gick att säga nej.

Du är inte rädd för plumpa skämt om Jo Nesbøs kvalitéer som författare?

– Vi får hoppas att det inte är så, men det känns som att han själv tar det med humor. Han nämner själv kampanjen i flera intervjuer så vi hoppas att han kan ta det på rätt sätt.

Har ni gjort någonting liknande förut?

– På bokmässan har vi skyltat inne på toalettdörren och en gång marknadsförde vi Nesbø med ölunderlägg på olika restauranger. Men det här har vi aldrig gjort förut, det är en jätterolig grej.

Kommer ni göra något liknande i framtiden?

– Ja, det är jättekul med sådana här kampanjer så hittar man något i boken som man kan lyfta så absolut.

Vad har kampanjen kostat?

– Jag vet inte exakt men det är under 100 000 kronor.

Bakom kampanjen står Göteborgsbyrån Welcom i samarbete med Adcitymedia.

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

WelcomPiratförlaget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev